Recensie: Chickslovefood: Het Skinny Six-kookboek - Nina de Bruijn & Elise Gruppen

Auteur: Nina de Bruijn & Elise Gruppen
Recensie: Thea
Genre: Kookboek
ISBN: 9789046820094
144 pagina's | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | september 2015

Nina de Bruijn & Elise Gruppen:
Nina de Bruijn & Elise Gruppen leerden elkaar kennen tijdens hun masterstudie journalistiek in Rotterdam. Het blog Chickslovefood.com dat ze samen startten groeide al snel uit tot een van de grootste en populairste van het land. Van hun eerste boek: Chickslovefood: het 5 or less-kookboek, verkochten ze binnen een half jaar maar liefst 30.000 exemplaren. Tijd voor nummer 2!

Over het boek:
Na het enorme succes van Chickslovefood: het 5 or less-kookboek, is dit het veelgevraagde vervolg. Elise en Nina - de chicks - hebben er op hun blog een sport van gemaakt om met weinig ingrediënten makkelijke, originele én lekkere gerechten te bedenken. Wil jij, net als zij, gezond leven en eten, maar haak je af bij het idee van een dagelijkse shot tarwegras of goijismoothie? Het Skinny Six-kookboek bevat ruim 70 superhealthy recepten met maximaal 6 ingrediënten. Stuk voor stuk gerechten die je makkelijk maakt en zonder schuldgevoel kunt eten, de hele dag door!

Recensie door Thea:
Als er één boek is waar ik erg naar uitkijk is het dit boek, Het skinny six-kookboek. Wanneer het boek hier dan ook binnenkomt kan ik niet wachten om het door te bladeren, recepten te lezen maar vooral om diverse gerechten eruit te gaan maken. Tijdens het doorbladeren van het boek word ik meer en meer enthousiast over zijn inhoud. Het boek is prachtig vormgegeven en nodigt door zijn vele foto’s en heerlijke recepten zonder ellenlange ingrediëntenlijsten uit om er snel mee aan de slag te gaan. De recepten zijn niet moeilijk te maken en met maximaal 6 ingrediënten per recept maak je heerlijke én gezonde gerechten. Alle recepten bevatten pure ingrediënten zonder toevoegingen en zijn bijna allemaal zuivel- en tarwevrij. In plaats van geraffineerde suikers wordt er gebruik gemaakt van wat dadels of een paar eetlepels biologische honing van goede kwaliteit.

"Waar we in ons eerste boek heerlijk koken met bijvoorbeeld wat room, een klein beetje kaas en sinneren met suiker en boter (mmm!), gaan we in dit tweede boek all the way op de skinny tour. Dat betekent súpergezonde recepten, met weinig poespas. Maar natuurijk nog steeds wel gruwelijk lekker!"

Voorafgaand aan de recepten vinden we enkele vervangtips voor gebruikte ingrediënten, keukentips en boodschappentips. Ook lezen we uit het Skinny eetdagboek van de Chicks. De recepten zijn ingedeeld in de volgende categorieën: Ontbijt, Lunch, Tussendoortjes, Diner, Borrel en Skinny Sinners. Achterin het boek vinden we een alfabetisch register.

1. Zoete aardappelmuffins 2. Kokos-chocobars
3.Geroosterde kikkererwtenschotel 4. Peer-kaneel-havermuffins
Uit het boek maakte ik reeds de volgende gerechten: Zoete aardappelmuffins, Smeuïge slawraps, Peer-kaneel-havermuffins, Paradijslijke kokos-chocobars, Marokkaanse geroosterde kikkererwtenschotel, Chocolate Chip mousse, Chocolate Chip Cookies én verrukkelijke bonbons. Ook de resterende recepten staan nog op de lijst van te maken gerechten. Het boek is een aanrader, een must-have voor elke keukenprinses (en -prins) die gezond wil koken met pure producten, maar zonder recepten met ellenlange ingrediëntenlijsten. Het boek heeft hier een prominente plek gekregen in mijn keuken, binnen handbereik om er weldra weer een gerecht uit te gaan bereiden...

Bereidingstijd: 30 minuten

Men neme (voor 12 koekjes):
75 g speltmeel
75 g havermout
4 ontpitte dadels
1 ei
2 el honing
50 g pure chocolade (tenminste 70% cacao)

En zo doe je het:
- Verwarm de oven voor op 180 graden.
- Doe het meel, de  havermout, de dadels, het ei en de honing samen met 1,5 el olie (liefst kokosolie) en een snufje zout in een keukenmachine en mix kort. De substantie mag best grof blijven. Te droog? Voeg een scheutje water toe. Te nat? Doe er dan nog een klein beetje speltmeel bij.
- Hak de chocolade in kleine stukjes met een mes.
- Prak de stukjes met een vork door het koekjesmengsel.
- Vorm bolletjes ongeveer zo groot als een bitterbal van het beslag en druk ze plat op een met bakpapier beklede ovenplaat.
- Schuif de oven in en bak in 20 minuten goudbruin.

Variatietip:
Qua variatie kun je echt all the way gaan. Voeg eens wat rozijnen en walnoten toe. Of vervang de chocolade door stukjes mango en cashewnoten. Eet ze dezelfde dag nog op, ze zijn vers écht het lekkerst!