Recensie: De laatste vier dagen van Paddy Buckley - Jeremy Massey

Titel: De laatste vier dagen van Paddy Buckley
Auteur: Jeremy Massey
ISBN: 9789492037190
304 pagina's | Uitgeverij Brandt | juni 2015
Jeremy Massey:
Schrijver Jeremy Massey was zelf uitvaartondernemer en werkte samen met zijn vader in hun familiebedrijf in Dublin. Later werd Massey scenarioschrijver. Hij woonde in Londen en Los Angeles, voordat hij met zijn vrouw en drie kinderen naar Australië verhuisde.

Een doodgraver in Dublin maakt de grootste fout van zijn leven. Een blunder die hem zijn leven kan kosten... Een hilarische en sprankelende roman over doodsangst.

Weduwnaar Paddy Buckley werkt al jaren voor Gallagher's, een gerenommeerde uitvaartonderneming in Dublin. Na een gedenkwaardige amoureuze ontmoeting met een cliënte rijdt hij 's nachts met zijn auto een overstekende voetganger aan. Als hij bij de man neerknielt om hem bij te staan, herkent hij hem. Het slachtoffer is Donal Cullen, de broer van de beruchtste maffiabaas van Dublin. Donal is dood. De volgende ochtend belt de familie van Donal de uitvaartonderneming met het verzoek diens begrafenis te regelen. Tot zijn ontzetting krijgt Paddy de opdracht langs te gaan bij de maffiabaas Vincent Cullen en zijn bende. Vincent is niet alleen intens bedroefd, maar ook witheet van woede: als hij degene vindt die zijn broer heeft aangereden, zo verzekert hij Paddy, heeft diens laatste uur geslagen.

Recensie door Coenraad:
Paddy Buckley is weduwnaar en werkt al jaren voor Gallagher’s. Gallagher’s is een uitvaartonderneming in Dublin die zeer gerenommeerd is en daarom ook hoog staat aangeschreven. Op een dag rijdt hij ‘s nachts naar huis van een amoureuze ontmoeting met een cliënte wiens man onlangs is overleden. Paddy rijdt een overstekende voetganger aan, als Paddy uitstapt om te kijken herkent hij deze man. Het is Donal Cullen een broer van de beruchtste maffiabaas uit Dublin. Gallanger’s wordt benaderd om de uitvaart te gaan regelen en Paddy krijgt de opdracht om dit te gaan doen. Vincent de broer van het slachtoffer is witheet en verzekert Paddy ervan om er alles aan te doen om de dader te vinden en dan heeft diens laatste uur geslagen...

Nadat ik de achterflap had gelezen die me wel aantrok wist ik eigenlijk niet wat ik van dit debuut moest verwachten maar je wordt direct gegrepen door het verhaal als je begint te lezen. Het verhaal is meeslepend, aandoenlijk, humor en spannend. Jeremy heeft een schrijfstijl die vlot is en makkelijk leest. Mooie zinnen die regelmatig vol zitten met zwartgallige humor. Ik denk dat dit soort humor in dit vak nodig is om met het leed van de ander om te kunnen gaan. Tevens geeft Jeremy veel informatie over het uitvaartondernemingsvak prijs, hierdoor krijg je een duidelijk beeld van wat er allemaal bij komt kijken en het maakt het verhaal intenser. Veel werkzaamheden zijn logisch maar ook worden er dingen verteld en dan denk je wel zal het echt zo gaan. Tragisch is hoe Paddy de laatste vier dagen beleeft maar ook dit is prachtig weergegeven door de onderliggende hoop die erin is verwerkt om te overleven. Er wordt duidelijk naar een plot gewerkt en men wordt als lezer verrast hoe het verhaal verloopt. Spanning komt regelmatig de kop op steken waardoor je maar wilt blijven doorlezen om te zien en ervaren wat het verhaal nog meer in zich heeft. Jeremy Massey heeft een debuut neergezet die staat als een huis en smaakt naar meer.