Recensie: De roep van de berg - Lori Lansens

Titel: De roep van de berg
Auteur: Lori Lanssens
ISBN: 9789044347555
320 pagina's | The House of Books | juli 2015
Lori Lanssens:
De Canadese schrijfster Lori Lansens verhuisde met haar gezin van Toronto naar de voet van de Santa Monica Mountains bij Los Angeles. In haar achtertuin wonen lynxen, ratelslangen, poema's en coyotes. In De roep van de berg heeft ze haar liefde en respect voor de wilde natuur verwerkt.

Op een herfstdag gaat de achttienjarige Wolf met de kabelbaan naar Angel's Peak, de top van de legendarische berg die uitkijkt over Palm Springs, Californië. Tijdens zijn tocht omhoog ontmoet hij drie vrouwen. Door een reeks tegenslagen raken de vier wandelaars verdwaald en komen ze vast te zitten op de berg. Vijf dagen en nachten lang, zonder eten, water of een schuilplaats tegen de kou en de wilde dieren. Te midden van de ruwe pracht en complete verschrikking van de ongerepte natuur komen er schokkende geheimen boven.

Hetzelfde verhaal onder een andere titel, Het verhaal van de bergEen overlevingsverhaal van vier mensen, die vijf dagen verdwaald rondlopen op de berg Angel's Peak, drie overleven deze tocht, de vierde offert haar leven voor de redding van de andere.

Vader Frankie "mijn vader was zo'n man waar mensen mee wegliepen, totdat ze hem gingen haten". Moeder Gloria verongelukt, Wilfred (Wolf) Truly is dan pas vier jaar. Byrd, beste vriend van Wolf.

Drie verhaallijnen. Het overlevingsverhaal van Wolf en Nola, Bridget en Vonn Devine tijdens hun tocht naar Secret Lake. Nola levensgevaarlijk gewond, Vonn haar kleindochter, gebeten door een slang en Bridget haar moeder op de rand van een zenuwinzinking. "Mijn plichtsgevoel was heel sterk. Ik moest deze vrouwen beschermen. Ik moest ze veilig thuis zien te krijgen".

Het verhaal over vader Frankie en het leven van Wolf voor de bergtocht en de hechte vriendschap tussen Byrd en Wolf.

Een prachtig verhaal vol moed, doorzettingsvermogen en kracht. De grilligheid van de natuur. Vertelt zoals het in het echt kan gebeuren, rauwe feiten. Het einde van het verhaal heftig. opoffering maar ook nieuw leven. Een nieuwe toekomst voor de overlevenden.

"Wat er daar boven is gebeurd, heeft mijn leven veranderd".

Miranda:
Het boek De Berg, is al eerder onder twee andere titels uitgekomen: De roep van de berg en Het verhaal van de Berg. Nu komt het voor de derde keer uit maar dan onder de titel: De berg.

De 18-jarige Wolf gaat op zijn verjaardag naar de berg, een berg waar voor hem veel herinneringen liggen. Hij gaat er in eerste instantie naar toe om een einde aan zijn leven te maken. Maar het drietal Nola, Bridget en Vonn  gooien roet in het eten. Nola vraagt Wolff de weg naar Secret Lake, een plek waar Nola eerder ieder jaar met haar overleden man naar toe ging en nu graag zijn as wil uitstrooien.

Hij weet dat het drietal zonder zijn hulp en begeleiding het niet gaat redden en besluit hun naar Secret Lake te brengen. Hij had niet slechter kunnen kiezen. Even daarna komt de oudere Nola ten val waardoor zij een ernstige botbreuk oploopt. Als dat nog niet het erg genoeg is raken ze de weg kwijt en raken daardoor verdwaald op de berg. Zonder water, voedsel en een degelijke schuilplek in een wereld vol met roofdieren moeten ze 5 dagen lang zien te overleven. Waarvan één van hen de berg niet levend achter zich zal laten.

Het boek roept meteen in het begin al vragen op waarmee de toon meteen gezet wordt. Wolf schrijft heel wat jaren later een brief aan zijn zoon Daniel dat hij hem iets op te biechten heeft, iets wat jaren aan hem gevreten heeft maar steeds niet durfde te vertellen. In de angst dat Daniel hem voor eeuwig zou haten. In die 5 dagen op de berg heeft Wolf iets gedaan wat hem zijn levenslang zal berouwen en bij zich zal houden. Het is volgens Wolf te verschrikkelijk voor woorden. Wanneer je dit als lezer leest wil je er natuurlijk zo snel mogelijk achter komen wat er wel niet voor is gevallen op de berg.

Het boek is geschreven alsof het echt gebeurd is, zeer realistisch neer gezet, het houdt de lezers aandacht vast. Waardoor je bladzijde voor bladzijde weer om moet slaan omdat je moet weten wat er gebeurd is. Naast dit verhaal wordt er ook aandacht besteed aan het leven voor de berg, Wolf en zijn vaders verhaal komen aan bod, maar ook kom je meer te weten over Wolff en zijn beste vriend wie kort geleden op de berg zijn dood gevonden heeft. Een verhaal welke de lezer niet onberoerd achter zal laten.