Recensie: De schaamteloze passie van Mademoiselle S. - Mademoiselle S.

Titel: De schaamteloze passie van Mademoiselle S.
Auteur: Mademoiselle S.
Genre: Waargebeurd (Biografie)
ISBN: 9789044535136
287 pagina's | Uitgeverij De Geus | juni 2015

In een Parijs appartement werden ze bij toeval aangetroffen, verstopt in een leren buidel: de liefdesbrieven uit de jaren twintig van de mysterieuze, welgestelde Simone. Ze schrijft over haar passie voor haar minnaar, de jongere, getrouwde Charles. Hij laat haar kennismaken met een wereld van fysiek genot waarin ze zichzelf langzaam verliest. Steeds meer raakt ze in de greep van haar obsessie voor Charles – maar hoe meer zij dat laat blijken, hoe meer hij haar afwijst. Met ieder doorbroken taboe zullen ze zich verder aan elkaar overgeven – tot aan hun laatste, noodlottige ontmoeting.

Het boek is gebaseerd op brieven van de Franse "Simone" welke in 1929 een affaire aanging met Charles. De brieven zijn recent gevonden in een Parijse kelder verstopt in een leren tas. Het boek wordt vergeleken met de 50 tinten grijs reeks, welke zeker overeenkomsten met elkaar lijken te hebben.

Simone leert Charles kennen en meteen vliegt er een vonk tussen beide over, ze wordt de minnares van Charles. In de brieven aan hem wordt beschreven wat er in bed gebeurd en langzaam maar zeker worden alle onzekerheden en taboes de raam uit gegooid. Charles blijkt een voorkeur voor mannen te hebben, waar Simone gretig op in gaat, ze koopt zelfs een bijbehorende 'accessoire' om hem te pleasen. Meer en meer lijkt Simone zichzelf te verliezen en een andere rol aan te nemen. Ze veranderd van zelfverzekerde vrouw tot een aanhankelijk wanhopige vrouw die meer en meer gaat doen om Charles naar zijn zin te maken.

Ik heb nooit eerder een boek als dit gelezen, veel dingen die in de brieven van Simone beschreven worden waren in die tijd taboe, denk aan homoseksualiteit. Niet alle brieven die gevonden zijn, zijn in het boek te vinden, maar wel de belangrijkste om een verhaallijn te creëren, zo nu en dan zou ik wel willen weten wat de reacties van Charles waren op de brieven van Simone. Simone vertelt eerlijk en uitvoerig haar emoties en gevoelens voor Charles maar ook de wanhoop spat ervan af. Soms zou je een tijdmachine willen hebben om haar door elkaar heen te schudden. Charles lijkt er een spel van te maken met aantrekken en weer afstoten. Het verhaal is dusdanig fascinerend dat je er als lezer als een stoomtrein doorheen raast. Letterlijk en figuurlijk want om de stomende erotische scenes heeft Simone geen doekjes gebonden.