Recensie: Een heel bijzonder meisje - Anna van Praag

Titel: Een heel bijzonder meisje
Auteur: Anna van Praag
ISBN: 9789047707431
141 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | augustus 2015

Anna van Praag:
groeide van haar tiende tot haar vijftiende deels op in een sekte. Haar boek eindigt dan ook met een veelzeggende disclaimer: "Dit verhaal berust op een werkelijkheid die ik behoorlijk veel geweld heb aangedaan. Het is dan ook alleen maar mijn privéwerkelijkheid - en zelfs dat niet." Anna is schrijfster, wereldreizigster en journalist. Ze maakte naam met haar detectiveserie over Isabel Snoek en haar boeken Nooit meer lief en Kom hier Rosa. Ze woont en werkt met haar gezin in Herberg Het Mandelahuisje in Amsterdam.

Ze noemen zichzelf Casa Nostra en ze hebben hun eigen vakantie-eiland in Italië. Een groep succesvolle mensen die samen werken en feesten, verbonden door één vrouw: de mooie, onbetwiste leidster Sofía. Alicia is elf als haar ouders zich aansluiten en vanaf dat moment begint haar dubbelleven. Onder de allesomvattende vleugels van Sofía leert ze de liefde kennen en het leven vieren - alles één groot avontuur. Dat er af en toe ook onverklaarbare en zelfs gevaarlijke dingen gebeuren bij Casa Nostra neemt ze voor lief. Totdat haar wonderland van de ene dag op de andere ophoudt te bestaan. Alicia vindt zichzelf terug tussen de brokstukken van haar eerder nog zo perfecte leven. In haar gedachten schrijft ze Sofía een lange brief die de vorm aanneemt van een droomachtige stroom van herinneringen.

"Dit verhaal berust op een werkelijkheid die ik behoorlijk veel geweld heb aangedaan".  Toen ik las waar dit boek over ging was ik zeer geïnteresseerd totdat ik begon te lezen. Dit is een verhaal met weinig inhoud, vreemd en oppervlakkig. Ik heb het uitgelezen, omdat ik iedere keer nog mijn verwachtingen had. Deze zijn op geen enkel gebied uitgekomen.

Alicia vertelt het verhaal. Haar ouders komen in contact met Casa Nostra, een commune. Sofia is de stichter, ze neemt je mee in een toverachtige wereld van glamour en nooit saai. Alicia is dan negen jaar. Haar vader werkt zich op tot leider van een afdeling in Amsterdam. "We hebben een afspraak, een commitment, en die geldt ook voor jou. Net als een huwelijk: je gaat er samen voor. Als familie".

Alicia heeft twee levens. Binnen en buiten de commune. "Soms geloof ik gewoon niet dat je echt bestaat. Dat alles waar is en echt gebeurd. Je hebt me voorgoed verpest en ik krijg je niet meer gewist". En het is niet voorbij...