Recensie: Eén nacht, Markovitsj - Ayelet Gundar-Goshen

Titel: Eén nacht, Markovitsj
Auteur: Ayelet Gundar-Goshen
ISBN: 9789048821822
352 pagina's | Meridiaan Uitgevers | oktober 2015

Ayelet Gundar-Goshen:
Ayelet Gundar-Goshen heeft psychologie gestudeerd in Tel Aviv. Haar master volgde ze op met een opleiding Film & Script in Jeruzalem. Ze heeft inmiddels verschillende scripts, tv-programma's en korte films op haar naam staan. Daarnaast was ze redacteur en vocht ze voor de Israëlische burgerrechten. Eén nacht, Markovitsj is haar eerste roman, waarmee ze in 2012 de Israelische Sapirprijs voor het beste debuut in de wacht sleepte. Haar tweede roman, Leeuwen wekken, is net af en zal ook bij Meridiaan Uitgevers verschijnen.

Twee mannen steken de Middellandse Zee over om met vrouwen te trouwen die ze niet kennen, om hen zo de vlucht uit het nationaalsocialistische Europa mogelijk te maken. Zeëv Feinberg, schuinsmarcheerder en trotse eigenaar van een enorme snor, beschouwt dit inderdaad meteen al als een neohuwelijk: hij verlangt naar zijn meisje thuis, die zo lekker naar sinaasappels ruikt. Uitgerekend de onopvallende Jacob Markovitsj treft de beeldschone Bella. Eenmaal terug in Palestina weigert hij Bella de van tevoren afgesproken scheiding en zijn schijnhuwelijk wordt een levenslange obsessie. Voor beiden.

Op de voorkant een soort godin met een sinaasappel, een prachtige tekening. De schrijfstijl is poëtisch en meeslepend, maar ondanks dat heb ik moeite om het boek door te komen. Het verhaal kabbelt voort en er lijkt niet echt ontwikkeling in te zitten. Dat is misschien ook wel het trieste aan het verhaal. Eén nacht, Markovitsj speelt zich af in Israël. Alle karakters in dit boek lijken beschadigd te zijn door het verleden en worstelen hier allemaal op hun eigen manier mee. De gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog spelen een rol, maar ook de oorlogen die later uitbreken in Israël hebben invloed op de levens van alle mensen in het boek. Twee mannen vertrekken naar Europa om Joodse bruiden te redden. Het is de bedoeling dat deze huwelijken bij aankomst in het beloofde land verbroken worden. Jacob Markovitsj, de hoofdpersoon uit dit boek, is zo betoverd door zijn bruid dat hij het huwelijk niet wil verbreken. Dit leidt voor hen beiden tot een ongelukkig leven.

Er is één duidelijke overeenkomst, ondanks alle verschillen in karakter van de personen in dit boek en dat is dat iedereen duidelijk eenzaam is. Hier lijkt ook geen verandering in te komen en dat is denk ik wat mij tegenstaat. Het kan zijn dat het mijn eigen ontkenning is van de werkelijkheid en ik de toekomst liever hoopvol tegemoet zie. De auteur Ayelet Gundar-Goshen, geeft ook in een interview aan dat veel Joodse vluchtelingen vol hoop naar het beloofde land gingen, maar dat dit leidde tot een desillusie. Dit weet ze dus ook voor mij als lezer goed naar voren te brengen, want die desillusie ademt het hele boek. Geen boek waar je vrolijk van wordt en deels daarom ook moeilijk te beoordelen.