Recensie: The Finisher #2 Sprong in de duisternis - David Baldacci

Titel: The Finisher #2 Sprong in de duisternis
Auteur: David Baldacci
ISBN: 9789025867829
216 pagina's | Uitgeverij Leopold | juni 2015
David Baldacci:
Baldacci studeerde eerst Engels en geschiedenis aan de Virginia Commonwealth University, waar hij cum laude afstudeerde (1982). Hierna deed hij een rechtenstudie (afgestudeerd in 1986). Tijdens deze periode begon hij met schrijven. Na zijn studies was hij gedurende negen jaar werkzaam als bedrijfsjurist en advocaat in Washington D.C. In 1996 debuteerde Baldacci met Het recht van de macht. Vanaf dat moment wijdde hij zich geheel aan het schrijven. Van zijn boeken zijn al meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht.

Stel je voor, je bent vijftien jaar en je wordt veroordeeld om te vechten tegen de sterkste mannen van het dorp. En opgeven is niet toegestaan… Dat is de straf die Vega Jane krijgt opgelegd wanneer ze wordt betrapt met een plattegrond van het verboden Moeras dat het dorp omringt. Winnen lijkt onmogelijk, maar het is de enige mogelijkheid om te overleven. Vega zal alles moeten geven om haar leven te redden – en eindelijk te ontdekken wat zo angstvallig geheim moet blijven. Het spannende vervolg op Vechten voor de waarheid.

Recensie door Clasien:
Dit verhaal sluit precies aan bij het einde van het vorige boek Vechten voor de waarheid. Dus ik raad aan om eerst deel 1 te lezen, anders begrijp je de verhaallijn niet. Dit tweede deel vind ik nog beter, meer fantasy en wonderbaarlijke beesten. Kassei en de Maniak en dan de beschrijving van deze wezens geweldig, als je van fantasy houdt. Ook bepaalde delen uit het verhaal zijn wonderbaarlijk beschreven. De vormgeving van het boek is weer net zo prachtig als het eerste deel.

Nadat Vega Jane betrapt is met de plattegrond krijgt ze een straf opgelegd. Ze moet meevechten in het Duellum. Dit houdt in dat ze als 14 jarig meisje de strijd aan gaat met volwassen mannen. Niet haar sterkte maar haar slimheid brengt Vega Jane een heel eind op weg. Ook Delph speelt weer een rol in dit verhaal.

Ondanks dat het best lang geleden is dat ik deel 1 las zat ik gelijk weer in het verhaal. Het leest heerlijk weg. Vega Jane is een figuur apart, geeft nooit op, doet wat ze moet doen ondanks de pijn die het haar zal opbrengen.