Recensie: Rosy - Pierre Lemaitre

Auteur: Pierre Lemaitre
Recensie: Silvia
ISBN: 9789401604253
185 pagina's | Xander Uitgevers | april 2015
Pierre Lemaitre:
verwierf internationale faam als schrijver van thrillers en misdaadromans. Zijn werk is vele malen bekroond.

Wie commandant Camille Verhoeven ontmoet, vergeet hem nooit meer. Veertig jaar, slecht één meter vijfenveertig. Klein, kaal en knokig, loopt met een zware pas. Ongeduldig, afstandelijk, altijd berekenend en scherp als een mes. Zijn verschijning en zijn talent dwingen direct ieders respect af. Dankzij sluwe methodes, eigenzinnige tactieken en een getraind team is hij toch keer op keer succesvol. In Rosy ontmoet Verhoeven de eenzame mislukkeling Jean Garnier, het brein achter een dodelijk plan. Zeven bommen verspreid over Parijs zullen binnen zeven dagen afgaan. Verhoeven staat voor een groot dilemma: vormt de verwarde Jean een bedreiging voor de nationale veiligheid of is het een zielige prutser die teveel televisieseries heeft gekeken?

Recensie door Silvia:
Een moeder in de leeftijd van 30 jaar, maar zo onvolwassen, heeft een kaart laten leggen. Er is haar voorspeld dat ze binnen een jaar weduwe zal zijn. Ze heeft het huilend aan haar zoon van 8 jaar verteld. Hij had nooit nagedacht over de dood van zijn vader. Zijn moeder is het allang vergeten. Voor haar jonge zoon ligt het uiteraard anders. Op weg naar de muziekschool, ziet hij zijn vader aan de overkant van de straat. Het komt niet vaak voor dat zijn vader zo vroeg van zijn werk komt. Datzelfde moment vindt er een explosie plaats. De explosie is zo hevig, dat de hele wijk Joseph-Merlin in Parijs op zijn grondvesten trilt, op dat moment ziet het jongetje zijn vader wegvliegen.

Jean (die eigenlijk John heet) Garnier heeft een bom geplaatst in Parijs. Een uur na de explosie zijn alle gewonden uit Rue Joseph-Merlin afgevoerd naar verschillende ziekenhuizen, geen enkele dode, 28 gewonden. Niemand verkeert in kritieke toestand. Jean 30 jaar, 1.80m, een sloom type, log en bruin haar met lage inplant. Een lichte moedervlek onder zijn rechteroog en vrij vlezige lippen, is een zoon van de 46 jarige postbode Rosie Garnier. Gedetineerd in Fleury-Merogis, voor de moord op Carole Wedlinger, de 23-jarige blonde schone met blauwe ogen, de vriendin van Jean.

Camille Verhoeven is 40 jaar, journalist en politieagent van 1.45 meter en een verbitterde man na de dood van zijn vrouw Irene. Hij leidt het onderzoek naar Jean en zijn moeder Rosie. De band tussen moeder en zoon is merkwaardig en ze zitten elkaar geregeld op de huid volgens getuigen, buurtbewoners en collega en beste vriendin van Rosie, Marie-Christine Hamrouche. Jean heeft 7 bommen geplaatst in Parijs en er zal elke dag een bom tot explosie worden gebracht. De taak van Camille om erachter te komen waar en wanneer de volgende explosie zal plaatsvinden is een hele grote verantwoordelijkheid!

Er komen heel wat karakters voorbij in dit kleine ontzettend spannende boekje. Soms vond ik dat wel even verwarrend. Het verhaal is geschreven en beschreven over 3 hele dagen en nachten. (1 minpuntje, de titel is Rosy, maar in het verhaal staat telkens Rosie). Ik kende de boeken van Pierre Lemaitre nog niet. Voor mij is er een thrillerauteur bijgekomen. Mooi!