Recensie: Stiefkind - Selma Noort

Titel: Stiefkind
Auteur: Selma Noort
ISBN: 9789025862794
144 pagina's | Uitgeverij Leopold | september 2013
Selma Noort:
Selma Noort was twintig jaar toen haar eerste boek uitkwam. Ze werd bij het schrijven geholpen door kinderboekenschrijfster Miep Diekmann, die meteen enthousiast was over het manuscript van Ik hoef niet op schoot. Zelf had ze gedacht naar aanleiding van de reacties van Miep Diekmann haar verhaal te verbeteren. Al op heel jonge leeftijd was ze begonnen verhaaltjes te schrijven. Soms op papier, bijvoorbeeld voor de schoolkrant, soms ook alleen in haar hoofd. Haar eerste boeken waren vooral bedoeld voor lezers vanaf een jaar of tien. Later schreef ze ook voor jongere kinderen. In haar eerste boeken schreef ze met veel humor over allerlei huis- tuin- en keukenproblemen. Nu schrijft ze boeken over allerlei verschillende onderwerpen, spannend, fantasievol, sprookjesachtig, echt gebeurd en avonturen. Ze won al een aantal keren een Griffel of Vlag en Wimpel.

Virginia is vijftien. Omdat haar moeder niet goed voor haar zorgde, woont ze sinds haar zevende bij haar vader en stiefmoeder. Na een ruzie met haar vader besluit ze in een opwelling de herfstvakantie bij haar moeder door te brengen. Onderweg komen er hooligans in de trein. Virginia filmt de mishandeling van een conducteur met haar mobiel, met de bedoeling het filmpje naar de politie te sturen. Maar ze bedenkt zich als ze eenmaal bij haar moeder in het huis vol herinneringen is, en haar moeders nieuwe vriend een van de hooligans blijkt te zijn.

De titel Stiefkind staat voor Virginia, die vanaf haar zevende bij haar vader en stiefmoeder woont omdat haar biologische moeder Jill haar dochtertje aan haar lot overliet. Jill neemt het allemaal niet zo nauw, werkt 's avonds tot laat in de nacht in een café, rookt, drinkt etc. Ze laat Virginia gewoon alleen achter zonder eten. Harvey, een aan drugs- en drankverslaafde huurt haar zolderkamer. Ondanks zijn leefgewoonten is hij de beste vriend van Virginia. Ook de buurvrouw houdt altijd een oogje in het zeil.

Wanneer Virginia ouder is wil ze niet meer met haar ouders een weekje naar Drenthe, maar kiest ervoor om naar haar moeder te gaan. Tijdens de treinreis ontstaat er heibel door hooligans met zwaar gewonden. Virginia filmt dit op haar mobiel. Tijdens haar verblijf bij Jill, ontmoet ze de nieuwe vriend en stiefzoon van haar moeder, dit blijken twee van de hooligans te zijn. Wanneer ze er achter komen dat Virginia hun herkent, komt de stiefzoon "langs" en molesteert Virginia. Vanaf dat moment wil ze alleen nog maar naar huis, haar thuis.

Het verhaal vertelt meerdere levensverhalen. Dat van Virginia nu, door herinneringen krijg je te lezen hoe haar jeugd was. Jill vertelt ook gedeeltelijk haar verleden, dit blijkt vele overeenkomsten te hebben met dat van Virginia. Ook lees je hoe Margriet, de stiefmoeder, voor Virginia zorgt en blijkt duidelijk het verschil tussen de beide moeders. Wie van deze twee is nu de boze .......?