Recensies: Blind vertrouwen - Elly Koster

Titel: Blind vertrouwen
Auteur: Elly Koster
Recensie: Clasien, Natasja
ISBN: 9789462041332
270 pagina's | Uitgeverij Cupido | april 2015

Elly Koster:
Elly Koster heeft in korte tijd haar plekje veroverd in de rij van geliefde Nederlandse schrijfsters. Haar debuutroman Westerstorm werd met veel lof ontvangen.  Naast haar passie voor schrijven heeft Elly een voorliefde voor de overweldigende natuur van Noorwegen, een land dat ze graag gebruikt als achtergrond voor haar heerlijke liefdesromans met happy ending.

Joanne, erfgename van een bekende hotelketen, heeft alles wat haar hartje begeert. Tijdens een verblijf in Noorwegen beseft ze dat ze haar luxueuze maar drukke leven drastisch wil veranderen. Een schokkende ontdekking zorgt ervoor dat dit veel eerder gebeurt dan ze kon vermoeden. Joanne vertrouwt geen mens meer en trekt zich diep gekwetst terug in een verlaten Noors dorp. Daar probeert iemand haar op een bijzondere manier uit haar isolement te halen...

Dit is mijn eerste kennismaking met Elly Koster en ik moet zeggen dit boek leest lekker vlot. Een internationale hotelketen, vader de drijvende kracht is verdwenen in Amerika, moeder is jaren geleden overleden, nu erft hun dochter Joanne deze mega onderneming en is het haar beurt om alles draaiende te houden. "Vanaf nu zou niets nog hetzelfde zijn in haar leven, dat wist ze zeker. De media stortten zich als een stel aasgieren boven op haar"

Ze is al te lang iemand geweest die altijd deed wat anderen van haar verlangden. Misschien moet ze haar eigen koers gaan varen. Joanne twijfelt en gaat naar Noorwegen om daar tot inzien te komen wat ze nu eigenlijk echt wil in het leven. "Ze wist amper nog hoe simpele, kleine dingen het leven konden verrijken en daar moest verandering in komen". In haar wereld draait alles om geld, maar is dat werkelijk zo belangrijk. Hoe eenzaam is haar leven aan de top.

Daarnaast het verhaal van Ralph. de man van Joanne, die er een minnares op na houdt, dit met snode plannen voor de toekomst. Beide verhaallijnen zijn goed met elkaar verweven, de personages zijn goed neergezet. Elly Koster weet bovendien het Noorse natuurschoon prachtig weer te geven.

Natasja:
Het is al even geleden dat ik het boek Zomerliefde van Elly Koster kocht, en ik moet zeggen 'schaam schaam' dat ik dat nog niet gelezen heb. Toen ik eenmaal in dit boek begon wist ik dat ik al snel dat boek maar eens moest gaan lezen, omdat het een heerlijke schrijfstijl heeft. Met dit boek krijgen we te maken met het vertrouwen in de mensen, wie is er te vertrouwen en wie niet?

Als Joanne eenmaal het werk van haar vader overneemt krijgt ze een leven waar ze zelf niet voor zou hebben gekozen, maar op de één of andere manier is haar vader verdwenen en rusten alle lasten op de schouders van Joanne. Ook in de liefde lijkt het alsof ze het helemaal heeft gevonden, maar schijn bedriegt.

Ik vond dit boek behalve romantische stukjes ook spannende stukjes bevatten, waardoor ik alleen maar door wilde lezen om te weten wie er nu achter al de problemen zat. En dat vond ik erg verrassend moet ik zeggen, ik zag het niet aankomen. Een mooie roman, die ik zeker wil aanraden.