Recensies: Suikervrij - Sue Quinn

Auteur: Sue Quinn
Recensie: Thea, Marjon
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789023014676
160 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | juli 2015

Sue Quinn:
schrijft artikelen voor de Guardian en Delicious betreffende voeding en koken en heeft een eigen blog penandspoon.com. Sue heeft reeds vier kookboeken op haar naam staan, zoals haar kookboek Vegan, over plantaardig eten zonder dierlijke toevoegingen.

Informatie over het boek:
Suikervrije recepten voor iedereen. We weten allemaal wel dat suiker ongezond is, maar het vermijden van suiker in voeding blijkt vaak lastiger dan gedacht. Suikervrij helpt om beetje bij beetje suiker uit het dieet te bannen - onder andere door suikervrije recepten voor alledaagse producten als ketchup, brood en jam te geven, die wanneer kant-en-klaar gekocht boordevol suiker blijken te zitten. Naast deze basisrecepten staan in Suikervrij recepten voor ontbijt, gebak, snacks en desserts, allemaal zonder suiker, honing of kunstmatige zoetstoffen.

Thea:
“Dit boek wil je helpen met het verlagen - of eigenlijk het geheel verbannen - van de hoeveelheid toegevoegde suikers in je voedingspatroon. Dat is voor bijna iedereen nodig.“

Het boek is prachtig vormgegeven in een handzaam formaat en bevat vele foto’s die de lezer aanzetten om met de gegeven recepten aan de slag te gaan. Naast 65 suikervrije recepten wordt er beknopte informatie gegeven; wat is het suikervrij-principe van de auteur, waarom is suiker slecht voor je, wat zijn goede en slechte suikers en hoe lees je voedingsetiketten. Daarnaast geeft het boek een leidraad voor vervanging van voedingsmiddelen die rijk zijn aan suiker door producten die minder suiker bevatten. Tevens vind je in het boek een lijst van suikervervangers in de keuken (zoals ongezoete appelmoes, (gedroogde) vruchten, banaan). Een voor mij verrassende suikervervanger uit deze lijst is nootmuskaat. Ook worden er enkele tips gegeven om op een eenvoudige manier suiker te vermijden.

“Veel zogenaamde suikervrije recepten zitten vol met honing, agavesiroop of andere zoete siropen, die vaak een goede naam hebben omdat ze “natuurlijk” en gezonder dan kristalsuiker zouden zijn. In werkelijkheid zit in deze siropen veel suiker, hebben ze een lage voedingswaarde en bevatten ze soms een hoog gehalte aan fructose, dat volgens sommige deskundigen slecht is voor de gezondheid. Om die reden gebruik ik in dit boek die ingrediënten niet en laat ik ook suikervervangers zoals stevia en xylitol staan.”

1. Tomatenketchup 2. Jamkoekjes
3. Pindakaas-chocoladeshake 4. Perzikmuffins
Gerechten uit het boek worden gezoet met gedroogde en verse vruchten. Bij sommige gerechten maakt zij gebruik van vruchtensap bij wijze van zoetstof. Alle recepten beslaan twee pagina’s en zijn voorzien van foto’s: op de ene pagina vinden we een foto waarop alle ingrediënten afgebeeld staan en een lijst met ingrediënten, op de andere pagina zien we een foto van het eindresultaat en een beschrijving van het recept. De recepten zijn ingedeeld in de volgende hoofdstukken: Basisrecepten (bv Tomatenketchup, Pindakaas, Yoghurt, Volkorenbrood), Ontbijt (bv Smoothies, Granola, Dadel-havermoutshake, Wentelteefjes), Tussendoortjes (bv Vruchtenrolletjes,  Sinaasappelsoepstengels, Donutballetjes, Vruchten-notenrepen), Gebakken (bv Crackers, Perzikmuffins, Pindakaaskoekjes, Jamkoekjes), Desserts (bv Gekarameliseerde peren, Chocolademousse, Vruchtenrumble, Meloen-appelgranita). Achterin het boek vinden we een verklarende woordenlijst en een alfabetisch register.

Zelf ben ik natuurijk ook aan de slag gegaan met diverse recepten uit het boek. Zo maakte ik onder andere tomatenketchup (erg lekker en zo makkelijk te maken, nooit meer tomatenketchup uit de winkel!), jamkoekjes (heerlijk), pindakaas-chocoladeshake (vond ik minder geslaagd, te veel pindakaas smaak naar mijn mening) en perzikmuffins (verrukkelijk, ondanks het weglaten van amandelextract). De recepten zijn niet moeilijk te maken en nemen weinig tijd in beslag, de benodigde ingrediënten zijn prima te verkrijgen in de supermarkt. Wat is er nu leuker dan zelf pindakaas, chocolade-hazelnootpasta, tomatenketchup etc te maken, maar dan wel zonder al die toegevoegde suikers die we in kant-en-klare producten uit de supermarkt vinden …

Nog een boek met suikervrije recepten... Zitten we daar op te wachten? Ja, toch wel. Op dit boek in ieder geval. Het is een uniek boek en bevat toch weer een heleboel aparte recepten. Wat te denken van pannenkoekjes met gebakken perziken? En van appeltaart (ja echt)? Pindakaas-chocoladeshake (mijn favoriet)? Gekarameliseerde peren (en dat zonder suiker)? Ik maakte er alvast 3 gerechten uit, zoals die pindakaas-chocoladeshake (ik verdraag geen zuivel en maakte het met amandelmelk), pittige amandelen (die je een week kan bewaren, maar aan het eind van de dag al op waren) en mango-wortelsmoothie.

suikervrij collage

Alles was even lekker en heel makkelijk te maken. De gerechten bevatten niet teveel ingrediënten en de ingrediënten worden ook in foto's weergegeven. Het is een heel aantrekkelijk boek om te zien met een harde kaft en voorzien van de nodige foto's. Inspirerend genoeg dus!

1. Leuk om jouw recensie te lezen, Thea :-) En we zijn het niet helemaal eens over die pindakaas-chocolade-shake hihi. Je kan zoiets ook maken met een andere notenpasta. Ideetje? Ik ga binnenkort die tomatenketchup ook eens maken. Het is in ieder geval een geweldig boek!