Recensies: Supernova - Peter Römer

Auteur: Peter Römer
Recensie: Clasien, Coenraad
ISBN: 9789026135873
304 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2015

Peter Römer:
Peter Römer is auteur en acteur. Supernova is zijn derde moordroman met Hanna Vermeer in de hoofdrol. Hij is tevens de schrijver van de nieuwe Baantjer-boeken.

Wanneer het dode lichaam van Youri Paardekoper wordt gevonden komt rechercheur Hanna Vermeer er al snel achter dat het niet om een natuurlijke dood gaat. Wie wilde deze in zichzelf gekeerde jongen dood hebben, en waarom eigenlijk? De zaak krijgt veel media-aandacht als blijkt dat Youri de zoon is van Hans Paardekoper, een vermaard dj en tieneridool in de begintijd van de commerciële tv. Hoe dieper Hanna in de zaak duikt, hoe meer onfrisse zaken er boven tafel komen en hoe meer mensen onderling verbonden blijken te zijn door een verleden waarin grenzen straffeloos overschreden werden en in de roes van drank en drugs bewonderende tienermeisjes een makkelijk slachtoffer vormden.

Deze auteur was nog onbekend voor mij, maar ik heb er een nieuwe favoriet bij. Wat een verhaal, niet echt een thriller, maar het verhaal zit geniaal in elkaar. Dat je al voor het einde weet wie de dader is maakt het verhaal nog spannender. Vlot leesbaar, goed neergezette personages en een verhaal vol wendingen die uiteindelijk allemaal samen komen.

Een vriendengroep, de verrekte cowboys van Radio Nova, zeer populair in de muziekwereld en vooral bij de jonge meiden. Seks, drugs zijn de orde van de dag. HA  Paardekoper, Prince Vince, zoals bekend in de muziekwereld, zijn zoon Youri 24 jaar en Sacha zwanger van hem. "Youri was een betreurenswaardige persoon. Door niemand geliefd, ook door zichzelf niet. Zijn geboorte was een vergissing die hij nooit heeft kunnen rechtbreien". Wanneer Youri dood wordt gevonden in zijn appartement, begint het circus tot leven te komen.

Rietje heeft 25 jaar geleden zelfmoord gepleegd door wat haar is aangedaan, verkracht en zwanger. Haar broertje heeft dit nooit kunnen verkroppen en wil wraak. Hij gaat tot het uiterste om zijn zusje en hemzelf de rust te geven.

Hannah Vermeer is de rechercheur die op deze zaak wordt gezet, steeds raakt ze verder betrokken bij het onderzoek en wil de gecompliceerde, onder verdachte omstandigheden moorden oplossen. Hier betaalt ze een hele hoge prijs voor.

Rechercheur Hanna Vermeer krijgt kleinere klussen toebedeeld omdat ze zwanger is en dus niet mee kan doen aan de grote operatie die de liquidatiestroom in de grote stad aan banden moet leggen.

Er wordt een jongeman dood gevonden in een antikraakpand en dit heeft een onduidelijke doodsoorzaak. Het blijkt Youri Paardekoper te zijn, de zoon van Hans Paardekoper. Hans Paardekoper was in de jaren negentig een grote ster als DJ bij Radio Nova. Jonge meiden waren in die tijd helemaal idolaat van deze DJ’s en op feestjes werd er dan ook flink misbruik van gemaakt. Verschillende meiden werden zwanger maar dit wisten ze in die tijd aardig op te lossen.

Voor mij is dit het eerste boek welke ik van Peter Römer lees, maar Supernova is alweer het derde boek met Hanna Vermeer als rechercheur. Peter heeft een vlotte, niet ingewikkelde, moderne manier van schrijven en het verhaal is hierdoor erg toegankelijk. Wat mij meteen opviel was dat ik bij het begin meteen het beeld van de beginperiode van RTL (Luxemburg) kreeg ivm de reclame die via het buitenland liep. Maar het verhaal heeft ondanks deze vergelijking een geheel eigentijds verhaal. Gedurende het verhaal wordt er regelmatig iets van het plot onthuld. Normaal gesproken ben ik daar niet zo'n fan van maar het heeft me niet in mijn leesplezier gestoord. Hoe kan een grote ster diep vallen is tegenwoordig nog steeds aan de orde en dit geeft het verhaal ook iets actueels mee.

Op de cover staat moordroman en dit is een hele goede genrenaam voor dit boek. Wat mij betreft is het een heerlijk boek wat prettig leest en met een goed gevoel uitleest. Ik ga zeker nog zijn eerdere 2 boeken met rechercheur Hanna Vermeer lezen omdat ik zeer benieuwd ben hoe de karakters groeien in de verhaallijnen.