Recensies: Wraakzusters - Machteld van Zalingen

Titel: Wraakzusters
Auteur: Machtest van Zalingen
Recensie: Clasien, Miranda
ISBN: 9789402600452
296 pagina's | Aerial Media Compagny | mei 2015

Machteld van Zalingen:
Machteld van Zalingen is freelance redacteur en tekstschrijver. Vanaf het moment dat ze kon lezen is ze verslaafd aan boeken. Toen bleek dat er zelfs een hbo-opleiding voor boekhandel & uitgeverij bestond, was de keuze dan ook snel gemaakt. Na een tijd in de uitgeverswereld gewerkt te hebben, ontdekte ze dat ze zelf schrijven en redigeren toch wel het leukste aspect van het boekenvak vond. In 2009 verscheen haar eerste boek Geboren in 1980, waarna nog een aantal non-fictie titels volgden. In 2007 is ze na een cursus thriller schrijven, en diverse andere schrijverscursussen begonnen met haar eerste spannende boek, Wraakzusters.

Vier studenten zijn een weekend samen op stap. Ze mogen gebruik maken van het vakantiehuis van de ouders van een van hen op de Veluwe. Onder invloed van drank en drugs besluiten ze een hoertje in te huren. De stemming verandert abrupt als een van de jongens in alle opwinding per ongeluk de jonge vrouw doodt. Drie jonge meisjes zijn op datzelfde moment getuige van de moord op het hoertje. Peter-Paul, de dader, weet niet dat hij gezien is en besluit samen met zijn vrienden het lichaam weg te werken. De studenten komen overeen om te zwijgen over hun daad, maar de drie meisjes ook. Vijftien jaar later komt Peter-Paul door een auto-ongeluk om het leven. De begrafenis vormt de aanleiding voor Juliet om terug te keren naar haar geboortegrond en het verleden af te sluiten.

Wraakzusters is een lekker boek om te lezen, niet nagelbijtend spannend maar een beetje een onderliggende spannende sfeer. Als je denkt een thriller te gaan lezen, zal dit boek je dan ook tegenvallen. Je moet het meer zien als een Loes den Hollander. Jammer vind ik dat de achterflap al zoveel van het verhaal prijs geeft. Je kan bij voorbaat al wel raden waar dit verhaal over zal gaan.

Drie vriendinnen, 17 jaar, zonderen zich tijdens een examenfeestje af om te roken, daar in het bos zien ze iets wat ze de rest van hun leven niet zullen vergeten. Een verkrachting met dodelijke afloop. Ze zijn bang om verdacht te worden en maken een afspraak om dit nooit aan iemand te vertellen. Als herinnering dragen ze alle drie een medaillon met 1/3 deel van een foto van het vermoorde meisje met de achterliggende gedachte horen/zien/zwijgen.

Manon, Petra en Juliet. Manon wil gerechtigheid, Petra is onzeker en glijdt af naar drank en drugs, Juliet ziet dit als een kans om een nieuw leven te beginnen in Noorwegen. Ze kennen de verkrachter, als deze jaren later een auto ongeluk krijgt denken ze het verleden los te kunnen laten, maar niets is minder waar. Manon, rechercheur van beroep, stort zich op een eigen onderzoek. Ze ontdekt dat er veel meer achter zit en dat er meerdere personen bij betrokken zijn.

De meiden hebben tot dan toe altijd gedacht dat hun vriendin Petra, door de druk zelfmoord had gepleegd, maar is dat wel zo en waar is haar medaillon?

Miranda:
Wraakzusters is het thrillerdebuut van Machteld van Zalingen, met onderliggende spanning neemt zij je mee in de geheimen en intriges van een moord op een hoertjes, en de vele verwevingen die allemaal connecties met elkaar lijken te hebben.

Het boek begint in 1993 hierin wordt verteld dat na een feestje vol drank en drugs, Peter-Paul besluit een hoertje in te huren en deze vervolgens vermoord, hierin zijn de drie meiden dan Petra, Manon en Juliet dan nog tieners toevallige getuigen van. Zowel de jongens als de meiden komen zonder medeweten van elkaar overheen niemand over de moord te vertellen. Jaren later wanneer iedereen zijn eigen leven en draai gevonden heeft, raakt het lot toch weer met elkaar verweven, Petra heeft zelfmoord gepleegd, Juliet die na de moord naar Noorwegen verhuisd is en zich in een moeilijk tijd in haar huwelijk bevind, besluit naar Nederland te gaan wanneer de dader Peter-Paul bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Daar komt zij weer in contact met haar vriendin Manon, en haar jeugdliefde Christiaan, die toch weer voor gevoelens zorgt. Meer en meer lijken de levens met elkaar verweven te zijn. Meer dan ze allemaal gedacht hadden.

Met veel vaart en een makkelijke, toegankelijke en vlotte schrijfstijl neemt Machteld je mee in de levens van de tieners, welke later in het leven meer gemeen met elkaar lijken te hebben dan zijzelf allemaal verwacht hadden. Ergens was het verhaal wel voorspellend te noemen daar er telkens kleine details weggeven worden waardoor je als lezer bepaalde hints mee krijgt en het plot voorspellend wordt. Desondanks is het een heel fijn verhaal om gelezen te worden maar echt een nagelbijtende thriller zou het niet genoemd kunnen worden. De spanning blijft op de oppervlakte liggen en de lezer wacht totdat deze tot ontploffing komt maar het is helaas steeds net niet. De doorgewinterde trillerlezer zal teleurgesteld worden. Toch leent het boek zich voor een aantal heerlijke leesuren, en is het het zeker waard om te lezen. Verhaal zelf steekt goed in elkaar, de lezer blijft niet met vragen achter, personages zijn redelijk goed uitgewerkt.