04-11-15

Recensie: Breekbaar - Joany Buenen

Titel: Breekbaar
Auteur: Joany Buenen
Recensie: Thea
Genre: Jeugd
ISBN: 9789025867911
128 pagina's | Uitgeverij Leopold | september 2015

Joany Buenen:
Joany houdt van dansen, zingen, de kleur roze, chocoladekoekjes, alle cd’s van Rihanna, mooie jurken en dolfijnen. Toch is haar allergrootste hobby schrijven. Gelukkig mag ze dat elke dag, bij het populaire meidenblad MEIDEN magazine. Van interviews met beroemde sterren tot fotoshoots of het bedenken van grappige quizzen: er is van alles te doen op de redactie.  

Het verhaal:
Een beste vriendin die je helemaal begrijpt en altijd achter je staat. Zo'n beste vriendin heeft Nora. Amber en zij doen altijd alles samen. Ze houden allebei van logeren, nagels lakken en ze vinden alle jongens stom. Tot Nora zonder Amber op kamp gaat. Ze ontdekt de wereld van Janne, Kristen en Carmen. En een beetje die van Daan. Amber vindt de nieuwe Nora maar niets. Hun vriendschap komt steeds meer onder druk te staan. Wat moet Nora doen? Moet ze trouw zijn aan Amber? Of moet ze trouw zijn aan zichzelf, zelfs als dat betekent dat ze haar beste vriendin misschien kwijtraakt?

Recensie door Thea:
“Behalve Amber heb ik geen vriendinnen in de klas. Niet dat ik word gepest, maar Amber en ik zijn meestal met zijn tweetjes. (..)Amber en ik zijn gewoon heel close en we spreken het liefst elke dag met elkaar af. Daar is toch niks mis mee?”

In het boek Breekbaar maken we kennis met Best friends forever Nora en Amber. De Siamese tweeling zoals ze genoemd worden, dit omdat ze altijd met zijn tweetjes zijn en alles samen doen. Maar dan breekt Amber haar been en kan daardoor niet mee op schoolkamp. Nora moet zich alleen zien te redden. “Dit wordt de langste week van mijn leven en ik moet erdoorheen, in mijn eentje.” Nora leert tijdens het kamp echter een wereld zonder Amber kennen, ze wordt vrienden met Janne, Kristen en Carmen, heeft volop plezier en treedt zelfs op tijdens de Bonte avond. “Bij het idee dat ik echt moet optreden, voor de hele klas, breekt het zweet me uit.” In klasgenoot Daan vindt ze haar zangmaatje. 

Wanneer Nora na het kamp weer naar school gaat merkt ze dat de vriendschap tussen haar en Amber veranderd is, Amber is niet meer de belangrijkste persoon in haar leven. Amber claimt Nora en wil dat Nora er voor haar is en zich alleen met haar bezighoudt. Net zoals het voor het schoolkamp was; zij tweetjes, Amber en Nora. Nora is gevraagd om te zingen in de band van Daan, zij vindt dit fantastisch, maar Amber is hier niet gelukkig mee. Zij wil dat Nora een keuze maakt en haar nieuwe vrienden en de band laat vallen. Nora wil haar beste vriendin Amber niet kwijt, maar ook haar nieuwe vrienden wil ze niet verliezen. Ze wil niet meer terug naar de tijd voor het schoolkamp. Wat moet ze doen? Moet ze echt een keuze maken? 

“Is het verkeerd van me dat ik ook met andere meiden optrek? Dat ik deze nieuwe vriendinnen niet wil verliezen? Wat zou ik doen als de rollen omgedraaid waren? Zou ik dan boos zijn, net als Amber? Of zou ik blij voor haar zijn? Ik wil haar helemaal niet buitensluiten. Ik wil vriendinnen zijn met hen allemaal.”

Het verhaal is vlot geschreven en laat zich makkelijk lezen. Als lezer leef je mee met Nora; voor wie zal zij kiezen? Zal ze haar nieuwe vrienden, Daan en de band in de steek laten om zo de vriendschap met Amber te redden? Of is dit het einde van een jarenlange vriendschap?

Jij zegt dat ik moet kiezen
Maar jij kiest ook niet voor mij
Ik wil je niet verliezen
Jij en ik, is het voorgoed voorbij?


1 opmerking:

  1. Klinkt wel als een mooi boek, maar niet eentje waarvoor ik meteen naar de boekhandel wil rennen hihi.

    BeantwoordenVerwijderen