16-11-15

Recensie: De nachtuilen - Jeroen van Unen

Titel: De nachtuilen
Auteur: Jeroen van Unen
ISBN: 9789024569397
384 pagina's | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | oktober 2015

De 16-jarige Tobias Durana stapt in het vliegtuig om in Engeland een uitwisselingsprogramma te volgen. Maar in plaats van naar Londen vliegt hij naar een plek waar hij nog nooit van heeft gehoord: de Denari-eilanden. Hij ontmoet daar de excentrieke Rika, die hem vertelt dat zijn ouders vroeger van de eilanden zijn weggevlucht, al weet niemand waarom. Intussen gelooft Louis Vega, de leider van de eilanden, dat Tobias een oeroude magische strijd kan oplossen en dwingt hem tot een loodzware training. Maar heeft Vega wel het beste met hem voor? En wat wil Tobias zelf?

De nachtuilen is het eerste deel van een serie. Deel 2 De slang van Havilah laat nog even op zich wachten en verschijnt in het najaar van 2016.

Jeroen van Unen schrijft met dit boek een lekker debuut. Een verhaal vol magie en spanning, eigenzinnige personages en een fantastische omschrijving van de omgeving. De Denari- eilanden "De mensen die daar wonen zijn tot wonderlijke dingen in staat en dat willen we graag met anderen delen. Onze gemeenschap is opgebouwd en wordt bij elkaar gehouden door magie. Wij bestuderen en gebruiken die om elkaar te helpen en onszelf beter te leren kennen".

Het verhaal gaat over Tobias die op deze eilanden terechtkomt in plaats van in Engeland om te gaan studeren. Het blijkt dat hun gezin hier vroeger ook al gewoond heeft en is gevlucht. Tobias is de aangewezen persoon, hij wordt genoemd in de profetie, om het tegen Malic de slechterik met oude magie,  duistere mysterieuze kanten op te nemen. Het verhaal gaat over de training die Tobias krijgt, de soorten magie die er bestaan, de rode voor strijdkracht, de blauwe voor defensie en de groene waarover Tobias beschikt de natuur en zijn creativiteit. Een vlot geschreven verhaal voor magie liefhebbers.