Recensie: De vlamberken - Lars Mytting

Titel: De vlamberken
Auteur: Lars Mytting
ISBN: 9789025445843
429 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | september 2015

Lars Mytting:
Lars Mytting is een van de bestverkopende Scandinavische auteurs. Zijn 'filosofische mannenboek' over houthakken, De man en het hout, verscheen in 2011 en stond een jaar lang op de Noorse bestsellerlijst; inmiddels zijn er meer dan 230.000 exemplaren van verkocht. Het boek is een van de meeste succesvolle Scandinavische boeken ooit.

In de herfst van 1971 komt een Noors echtpaar om het leven in een bos in Frankrijk. Hun driejarige zoontje Edvard blijft ongedeerd en groeit op bij zijn grootvader op een afgelegen boerderij in Noorwegen. Wanneer deze twintig jaar later overlijdt, blijft Edvard alleen achter, met grote, onbeantwoorde vragen. Wat deden zijn ouders in dat afgesloten bos, en was het toeval dat ze op een oude gasgranaat uit de Eerste Wereldoorlog stapten? En wie heeft die prachtige doodskist gestuurd voor zijn grootvaders begrafenis, een ongekend staaltje vakmanschap, gemaakt van een houtsoort die niemand ooit heeft gezien? Zijn zoektocht naar antwoorden voert Edvard van Frankrijk naar de Shetland-eilanden en naar de duistere krochten van zijn familieverleden, dat nauw verbonden is met de grote Europese tragedies van de twintigste eeuw.

Edvard, een jongeman van begin twintig, is de hoofdpersoon in dit boek. Hij woont op een boerderij in Noorwegen. Het verhaal begint ongeveer op het moment dat zijn grootvader overlijdt. Dit is aanleiding voor het naar boven komen van allerlei gebeurtenissen uit het verleden. Edvard is bij zijn grootvader op de boerderij opgegroeid. Zijn ouders zijn op mysterieuze wijze in Frankrijk overleden en hij is destijds als 3-jarig jongetje een aantal dagen vermist geweest. Het is nooit duidelijk geworden wat er zich heeft afgespeeld in Frankrijk. Edvard gaat op zoek naar het verleden en komt uiteindelijk terecht op de Shetlandeilanden. Tot op dat moment kabbelde het boek voor mij wat voort en vond ik het moeilijk om er echt in te komen. Samen met de prachtige manier waarop de auteur de ruwe weersomstandigheden beschrijft op de Shetlandeilanden, komt er ook meer vaart in het verhaal. De schrijver raakt voor mij op dreef als hij teruggaat naar het verleden en vertelt over de eerste wereldoorlog en later ook de tweede wereldoorlog. Doordat er verschillende verhaallijnen door elkaar lopen en uiteindelijk weer bij elkaar komen, is het soms wat lastig te volgen.

De titel van het boek is niet toevallig gekozen. Vlamberkenhout komt van beschadigde bomen die prachtige patronen geven. De oom van Edvard beheerde tot zijn vertrek van de boerderij een perceel vlamberken. Edvard is geïntrigeerd door dit bos. Later in het boek komen vlamberken en bijzondere houtsoorten meerdere malen voor en zijn zelfs een deel van de belangrijke familiegeschiedenis. De auteur heeft voor dit boek in 2014 de Noorse boekhandelsprijs gewonnen. Als je je door de eerste hoofdstukken van het boek hebt geworsteld, wordt je beloond met een kroniek van een veelbewogen familiegeschiedenis die met veel gevoel op papier is gezet.