Recensie: Het lied van de waterval - Sofia Caspari

Auteur: Sofia Caspari
Recensie: Marion
ISBN: 9789032514839
464 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2015

Sofia Caspari:
Sofia Caspari heeft in Europa en Argentinië gewoond, voor ze uiteindelijk met haar man en kinderen in Duitsland terechtkwam. In het land van de koraalboom is haar eerste roman.

In dit derde boek van de familiesaga die zich afspeelt in het Argentinië van de negentiende eeuw, vieren Clarissa en Javier hun huwelijksdag met een uitstapje naar de watervallen van Iguazú. De dag eindigt echter in een nachtmerrie: Clarissa verliest haar echtgenoot, zijn familie, hun thuis en haar tot nu toe zorgeloze leven. Op datzelfde moment is arts Robert Metzler op een jungle-expeditie en vindt aan een rivieroever het bewusteloze lichaam van Clarissa. Als ze bijkomt, kan ze zich niets herinneren van wat er is gebeurd…

Recensie door Marion:
Het derde en laatste deel van de trilogie over Argentinië van Sofia Caspari begint bij de watervallen van Iguazú. De gebeurtenis die hier plaatsvindt heeft een belangrijke invloed op het verloop van het hele verhaal.

Het Lied van de waterval is verdeeld in vier tijdsperiode’s:
Deel  1: Cambio de vida- Verandering 1898-1899
Deel 2: Toenadering en afstand 1899-1900
Deel 3: Einde en begin 1900-1902
Deel 4: Beslissingen 1902-1904

Clarissa en Javier vieren hun huwelijksdag, met een uitstapje bij de watervallen. Alleen deze mooie dag verloopt anders dan gedacht. Plots staan er twee mannen die het vuur openen op het stel. Waarbij de eerste kogel Clarissa mist, maar haar man het niet overleeft. Haar enige redding is verdwijnen in het kolkende water van de rivier, waarbij de kans op overleven ook klein is, maar het is haar enige uitweg. Iets later in hetzelfde gebied rijdt dokter Robert Metzler rond met zijn paard, tot hij plots iets hoort en op het geluid afgaat. Hierna volgt de eerste ontmoeting tussen de dokter en Clarissa. Zij lijkt zich niets meer te herinneren van wat er gebeurt is. En de dokter neemt haar met zich mee, ondanks dat zij onder het bloed zit, maar zelf niet gewond lijkt te zijn.

Ook komen er oude bekenden weer terug in het boek, wanneer er een feest plaatsvindt in de tuin van de familie Meyer-Weinbrenner. De jonge Aurora (dochter van Marlena en John Hofer) heeft hier een korte geheime ontmoeting met Raúl, waarop ze steeds verliefder begint te worden. Maar hij gedraagt zich af en toe heel eigenaardig. Haar beschermende broer Joaqúin gaat dan ook op onderzoek uit, wat hem niet in dank wordt afgenomen. Even later ontvangt Anna (die het feest organiseert) een bericht dat Estella, de dochter van haar vriendin Victoria, zwanger is. Verder in het verhaal kom je te weten dat de bevalling niet vlekkeloos verloopt, en dit grote gevolgen heeft voor het leven van  Marco (de vader) en zijn zus (Violetta).

Bij de vorige delen van deze serie had ik nog het idee dat je ze ook apart goed kon lezen. Maar wanneer je het derde deel wilt lezen, zou ik het zeker aanraden ook de voorgaande twee verhalen eerst te lezen. Het verhaal is op zo’n manier geschreven, dat je nu achter sommige nog onafgemaakte levensverhalen komt, van personages uit de eerdere delen. Als je de eerdere delen heb gelezen zal het verhaal meer betekenis hebben, omdat je weet wat zich hiervoor allemaal heeft afgespeeld en welke invloed dit nog op het heden heeft. Ook in dit boek lijken er nieuwe verhalen te ontstaan, zoals een fotograaf die op reis gaat, op zoek naar zijn moeder. Maar ook zijn verleden heeft weer te maken met familiebanden en gebeurtenissen uit de vorige boeken.

Alle boeken samen maken het één groot familieverhaal, door de jaren heen verteld. Een verhaal over onvoorwaardelijke liefde & verraad, leven & overleven en de altijd belangrijke vraag; wie kun je nog vertrouwen. Dit derde en laatste deel is een mooie afsluiting.