Recensies: Ik ben er - Clélie Avit

Auteur: Clélie Avit
Recensie: Miranda, Coenraad
ISBN: 9789401604543
264 pagina's | Xander Uitgevers | oktober 2015

Clélie Avit:
Clélie Avit groeide op in Auvergene en studeerde in Lyon. Ze werkt als natuur- en scheikundedocent en is daarnaast ook danslerares. Ik ben er is haar debuutroman.

Sinds zeven maanden voelt Elsa niets meer: geen kou, geen honger, geen pijn en vooral geen angst. Ze is in coma. Thibault wordt gekweld door verdriet en woede, sinds de dag dat zijn broertje een auto-ongeluk veroorzaakte waarbij twee jonge meisjes omkwamen. Als hij - geteisterd door slaaptekort - de verkeerde ziekenhuiskamer binnenloopt, ziet hij Elsa roerloos in haar bed en besluit tegen haar te praten. Ze praat niet terug, maar hij weet zeker dat ze hem hoort. Terwijl de doktoren, vrienden en familie hun hoop voor Elsa's herstel verliezen, groeit in Thibault juist de overtuiging dat ze voor elkaar bestemd zijn.

Miranda:
Zomaar uit het niets ligt er opeens een verrassing in de brievenbus, een boek van Xander uitgevers. Na het lezen van de achterflap kon ik niet wachten om erin te beginnen, mijzelf meteen geïnstalleerd in een stoel en een kop koffie erbij, heerlijk.

Het verhaal gaat over Elsa die al 7 maanden in coma ligt na een ongeval, het bijzondere is, ze hoort wel iedereen. Per ongeluk komt Thibault haar kamer binnen, hij zou eigenlijk op bezoek gaan bij zijn broer die recent een auto-ongeluk heeft gehad. Door bepaalde omstandigheden komt hij hem liever nog niet onder de ogen, door slaaptekort komt hij in Elsa's kamer terecht. Hier begint uit het niets een aantrekkingskracht te ontstaan tussen de twee. Thibault wordt geplaagd door geesten uit zijn verleden en voelt zich goed bij de rust welke Elsa uitstraalt en zoekt daar zijn heil, ondertussen raakt hij tot over zijn oren verliefd op Elsa. Familie etc is ervan overtuigd dat zij nooit meer uit haar coma zal ontwaken, maar Thibault wil de hoop niet loslaten, ze moet gewoon wakker worden.

De cover is niet spectaculair te noemen maar komt wel overeen met het verhaal; de stilte en de rust welke Elsa uitstraalt. De samenvatting nodigt zeker uit tot lezen. Deze debuutroman is makkelijk te lezen, korte zinnen en hoofdstukken en geen ingewikkelde woorden. Het leest snel door waardoor je door het verhaal heen schiet, het pakt je aandacht vast, je leeft mee met de personages welke goed uitgediept zijn. Wanneer je er eenmaal in begint leg je het boek niet zo gemakkelijk meer neer. De band tussen Elsa en Thibault wordt goed weergeven en de auteur weet de gevoelens en gedachten goed samen te smelten.

Elsa ligt al 7 maanden in een Coma en voelt niets meer en ook geen angst. Thibault zit vol met verdriet en woede omdat zijn broer een auto-ongeluk heeft veroorzaakt en hierdoor twee meisjes zijn omgekomen. Als Thibault op een dag wegens slaapgebrek de verkeerde kamer binnen loopt ziet hij Elsa roerloos liggen in haar bed .. Hij besluit tegen haar te gaan praten ook al antwoord ze niet maar Thibault weet zeker dat Elsa hem hoort. Iedereen lijkt de hoop in Elsa’s herstel te verliezen  maar bij Thibault groeit de overtuiging dat ze voor elkaar bestemd zijn.

Het verhaal wordt vanuit Elsa en Thibault verteld. Elsa neemt de dingen die rond haar bed gebeuren scherp waar, hoort ook wat haar familie, vrienden en de artsen zeggen aan haar bed. Thibault is een man die worstelt met het ongeluk dat zijn broer heeft veroorzaakt en door een toevalligheid komt hij in de kamer van Elsa en begint een gesprek met haar en dit heeft een grote impact op zijn leven. De schrijfstijl is mooi en krachtig waardoor het makkelijk leest en voor je het weet ben je een stuk verder in het verhaal. Het verhaal raakt je vanaf het begin en het kruipt in je. Het doet meer met je dan je in eerste instantie denkt. De personages zijn goed uitgewerkt, levensecht. Terwijl het verhaal zich vorderde bekroop mij het gevoel van laat het allemaal goed aflopen ...

Ik ben er is meer dan  een romantisch liefdesverhaal. Het laat zien dat 2 mensen die elkaar niet kennen zo’n genegenheid voor elkaar hebben dat je ondanks een uitzichtloos vooruitzicht hele mooie dingen kan halen waarvan hoop een heel belangrijk onderdeel is. Clélie Avit heeft met haar debuut Ik ben er een roman afgeleverd waar je niet omheen kan. Ik wacht en kijk uit naar een volgend boek van haar.