Recensie: Kookboek voor een rustige buik - Mirte Kaan

Auteur: Mirte Kaan
Recensie: Marion
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789000345106
192 pagina's | Uitgeverij Unieboek|Het Spectrum | september 2015

Mirte Kaan:
Mirte Kaan is voedingskundige en foodblogger. Zij struint dagelijks het internet af, bladert (recept)boeken door en probeert van alles uit, gaat winkeltjes langs en rommelt in haar minimoestuin. Lekker & gezond moeten in balans zijn! Zij heeft zelf PDS en wist niet wat haar overkwam toen het FODMAP*-principe op haar pad kwam. *FODMAP’s zijn koolhydraten die slecht of niet worden opgenomen in de dunne darm en terechtkomen in de dikke darm, waar zij bij gevoelige ingewanden kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel en krampen. Door voeding met veel FODMAP’s te beperken, komen er minder van deze moleculen in de dikke darm.

Over het boek:
Kookboek voor een rustige buik is een uitkomst voor iedereen die te maken heeft met gevoelige darmen, en in het bijzonder voor hen met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). De basis voor het kookboek is de wetenschappelijk onderbouwde FODMAP-methode uit Australië. Door bepaalde voeding te vermijden, komt je buik tot rust en kun je eindelijk ervaren wat het is om zonder buikpijn door het leven te gaan. Voedingskundige en foodie Mirte Kaan ontwikkelde recepten waar je als Nederlandse consument goed mee uit de voeten kunt. Voor elk moment van de dag en ook voor feestelijke gelegenheden. Je ‘mag’ weliswaar een flinke hoeveelheid producten niet meer eten, maar Mirte biedt heerlijke alternatieven, vol smaak en structuur. Daarnaast geeft Mirte volop informatie over het FODMAP-principe, en krijg je praktische tips voor voorraadkast, boodschappen doen en uit eten gaan.

Recensie door Marion:
Zodra ik van het bestaan van dit boek afwist had ik al in mijn hoofd, dit is echt een boek voor mij. Alleen al de titel Kookboek voor een rustige buik trok mijn aandacht, want bij veel kookboeken, moet ik recepten aanpassen met ingrediënten die ik kan verdragen. Dat daarbij de recepten die hierin staan en de informatie voortkomen uit het FODMAP-principe, zoals aangegeven op de voorkant van het boek, was voor mij helemaal een GO om ervoor te gaan en heerlijk te experimenteren met de recepten uit dit kookboek.

Een happy belly dankzij het FODMAP-principe

De cover van het kookboek oogt rustig, maar wel al met een paar foto’s van recepten waardoor je gelijk ziet dat gerechten ook gewoon smakelijk en aantrekkelijk ogen. Het boek begint met een voorwoord van de auteur zelf, waarin je leest dat ook zij darmklachten had, totdat ze gewezen werd op het FODMAP-principe. In het boek staat ook uitleg over ‘’de prikkelbare darm’’ en wat FODMAP eigenlijk inhoudt.

Zelf eet ik al meer dan 1,5 jaar volgens de FODMAP principes, maar het is handig om nu toch een boek te hebben waar je op terug kunt vallen, als je weer even wilt weten wat het allemaal was. Ook staat er een hoofdstuk in met tips. Algemene tips, maar ook tips voor als je buiten de deur wilt eten.

De recepten beginnen halverwege het boek en zijn onderverdeeld in; Ontbijt, Lunch, Soep en Salade, Snacks, Dips, Smeersels en Sauzen, Diner, Zoet. Aan het begin van ieder hoofdstuk staan de ‘’snelle tips’’, zodat als je even iets makkelijks wilt maken je niet eerst het hele boek door hoeft te bladeren. Sommige gerechten zijn direct te maken zonder recept en bij andere staat er een verwijzing naar het bladzijdenummer waarop je het recept kunt vinden.

Het boek bevat ook een aantal bijlagen voor uitgebreidere informatie en een register, waarbij je heel makkelijk bijv. aan de hand van een ingrediënt terug kunt zoeken in welke recepten dit ingrediënt ook al weer zat of wat je er nog meer mee kunt maken.

Het boek bevat redelijk veel afbeeldingen van het eindresultaat van het recept. Dit vind ik altijd prettig om te zien, zodat je een beetje een idee hebt van wat uiteindelijk de bedoeling is. Niet ieder recept is voorzien van een afbeelding, bij sommige is dit ook niet nodig, maar zelf zou ik de voorkeur hebben voor meer foto’s bij de recepten.

Natuurlijk ben ik zodra ik het boek ontving, direct met een boodschappenlijstje op pad gegaan. Het zijn gelukkig allemaal ingrediënten die ook makkelijk verkrijgbaar zijn. De twee recepten die mij direct aanspraken waren de Courgette-rijstcake (blz.82) en de Sinaasappelmugcake (blz.64).

Courgette-rijstcake
Bij de Courgette-rijstcake had ik geen vierkant bakblik in huis, maar ben ik voor een ronde taartvorm gegaan. Hierdoor was het geheel wat hoger en moest het wat langer in de oven. Ook had ik nog wat vulling over, welke ik in kleine muffinvormpjes heb gedaan, met wat extra geraspte kaas en tomaten erin. Deze cake/taart was erg goed gelukt en hij viel zelfs in de smaak bij mijn man. Zoals voorin het boek al wordt aangegeven; De recepten in dit kookboek zijn voor iedereen: de hele familie kan lekker mee-eten, zonder dat ze doorhebben dat het ‘’anders’’ is. Ik ga hem zeker vaker maken, ook omdat hij makkelijk vooraf te maken is, op te warmen in de oven, koud als lunch te eten, of zelfs 2-3 dagen te bewaren in de koelkast.

Sinaasappelmugcake
De Sinaasappelmugcake ging mij minder goed af. Het voorbereiden was simpel en snel. Maar eenmaal in de magnetron ging het beslag er overheen. Bij de 2e mok gebruikte ik de helft van het mengsel, waardoor het netjes in de mok bleef maar meer op pudding leek dan cake. Waarschijnlijk kwam dit ook doordat ik misschien een te grote sinaasappel had waardoor er in verhouding veel vocht was. En ik gebruikte speltmeel ipv glutenvrij meel, omdat ik dit ook goed verdraag. Bij mok nummer 3, waarbij ik hem weer tot de helft vulde en de magnetron iets langer aanhield (de maximale tijd, er stond tussen 2-3 minuten) kwam hij er perfect uit. En was het inderdaad gewoon een heerlijke Sinaasappelcakeje met wat chocoladesmaak.

Beide gerechten waren erg makkelijk om te maken en het belangrijkst; daarna bleef mijn buik inderdaad rustig. Ik ga zeker nog meer recepten uitproberen uit dit boek. Heerlijk om volgens een recept te kunnen koken, nieuwe dingen uit te proberen zonder telkens de ingrediënten aan te moeten passen.