Recensie: Meneer Maus - Marian Werkman

Titel: Meneer Maus
Auteur: Marian Werkman
Genre: Waargebeurde verhalen
ISBN: 9789085701620
175 pagina's | Uitgeverij Boekenbent | 2014
Marian Werkman:
Marian Werkman schreef verhalen en columns voor De Hondenscheurkalender, DierJournaal en kranten en tijdschriften. Ook verschenen er artikelen over haar in onder andere Hondenleven, Vriendin, Onze Hond, Wraf! en het Algemeen Dagblad. Ze is auteur van Tippie en Fikkie, Meneer Maus, De vergeten jaren en de detectivereeks over Mirjam Zomer en haar hond Binky. Ze redigeert het werk van haar man, die ook auteur is, en ontwerpt covers en websites. Ook houdt ze zich bezig met fotografie.

'We stopten op de hoek van een rij grote hokken. Ik moest drie keer kijken voor ik doorhad dat ook daar een hond zat. Een kleine hond in een enorm hok, helemaal alleen. Ik bukte me om hem beter te kunnen zien. Als een tornado rende hij naar me toe. Hij sprong tegen het gaas op en begon luidkeels te blaffen, harder en harder. Mijn gezicht kwam dicht bij zijn snuit, een lichtbruine snuit met donkere indringende ogen en een zwarte dropneus. Het leek alsof we elkaar herkenden. Dit was Maus. We sloten onmiddellijk vriendschap.'

Zo begint het verhaal van Maus, een Jack Russell Terriër die tijdens een mooie zomer zomaar wordt achtergelaten in het asiel. Zes jaar is hij, verwaarloosd, achterdochtig en onzeker. Schrijfster Marian Werkman en haar man Marco besluiten Maus een nieuw thuis te bieden. Met heel veel geduld en aandacht krijgt Maus opnieuw vertrouwen in het leven. Hij verandert in een energieke, aanhankelijke en vrolijke hond met lef. Maar voordat het zover is, moeten er heel wat obstakels overwonnen worden!

Recensie door Marjon:
Een boek waar je je als hondeneigenaar helemaal in kan verliezen. En natuurlijk ga je van Meneer Maus houden. Ook ik heb ooit een getraumatiseerd reutje uit het asiel gehaald en ik weet echt wel iets van honden en zeker van koppige terriërs (het ging om een West Highland White Terrier (Westie)) maar wij trokken de hond er helaas niet doorheen. Meneer Maus knapt wel op en krijgt een fantastisch leven bij Marian en Marco. Ik kon het boek niet meer wegleggen! Wat een aanrader!

1. Dit lijkt me een heel interessant boek.
    Dat is er weer een op mijn wil-ik-ook-lezen lijstje. :)