Recensie: Onder de maan - Patricia Briggs

Auteur: Patricia Briggs
Genre: Urban
ISBN: 9789026138119
448 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juli 2015

Patricia Briggs:
Patricia Briggs is New York Times-bestsellerauteur van meerdere series, waaronder de URBAN-serie over Mercy Thompson. Zij woont in Montana met haar man en kinderen en zes paarden.

Mercy Thompson wil gewoon een normaal leven leiden, met haar eigen garagebedrijf, haar kat en haar vrienden om haar heen. Maar als je zelf de vorm van een coyote kunt aannemen, je buurman een weerwolf is, en je onder je vrienden ook vampieren en fae kunt rekenen, is ‘normaal’ soms ver te zoeken. Dus als een van haar vrienden bedreigd wordt door een groep schimmige figuren die uit lijken te zijn op geweld, steekt Mercy daar een stokje voor – maar de situatie blijkt een stuk explosiever dan ze had gedacht…

Urban is een nieuw genre in de boekenwereld, het kan vergeleken worden met de Young adult boeken, de hoofdrolspeler in Urban is ergens in de 20. Toen ik las 'ben of was jij fan van Charmed, Buffy the vampire slayer en True Blood' toen dacht ik check, ckeck en nog eens check, series welke ik steeds opnieuw kijk, heerlijk! En ... ik ben zeker niet teleurgesteld, heb er een nieuwe favoriete (en verslavende) genre bij.

Mercy Thompson is een echte kick-ass vrouw, laat zich niets zeggen, volgt haar eigen hoofd en gevoel. Daarnaast is zij een coyote, een ideale mix voor een explosief karakter. Wat haar soms in benauwde situaties doet terechtkomen. Een goede vriend is een vampier voor wie zij de auto onderhoud, haar buurman is een weerwolf, een andere goede vriend is een Fae. Welke de enige magische wezens zijn die zichzelf aan de buitenwereld bekend hebben gemaakt. Op een dag komt de nieuwbakken weerwolf Mac bij haar aangelopen, verward en achterna gezeten door gevaarlijke figuren zorgt dit ervoor dat haar al ongewone leven een heel nieuwe dimensie wordt ingeblazen. Een aantal voorvallen zorgt ervoor dat zij voor korte tijd haar thuis en garage achter moet laten, haar eigen verleden onder ogen moet zien, en ervoor moet zorgen dat haar vrienden ongedeerd blijven.

Wat een schrijfstijl heeft Patricia Briggs, geen wonder dat zij door de New York Times is uitgeroepen tot Bestsellerauteur. Eenmaal in het boek begonnen grijpt het je vast en laat het de lezer ook na het lezen niet los, hongerig wordt je naar meer, gelukkig maar voor de fans dat deel twee In het bloed al uit is. Achter in het boek krijg je al een voorproefje van het tweede deel. Het boek is filmisch geschreven en ik zou het niet raar vinden wanneer in de toekomst hieruit een nieuwe serie ontstaat (ik juich het toe). De karakters zijn goed uitgediept waardoor je ze leert begrijpen en kennen. Het boek staat vol actie en onverwachte plotwendingen. Kortom een nieuwe serie welke niet gemist mag worden.

1. Hmm, ik ben niet echt van de verhalen over weerwolven en zo, maar het klinkt eigenlijk best goed, niet zo standaard!