Recensie: Onvervangbaar - Stephen Lovely

Titel: Onvervangbaar
Auteur: Stephen Lovely
ISBN: 9789460682711
379 pagina’s | Uitgeverij Marmer | oktober 2015
Stephen Lovely:
Stephen Lovely heeft na zijn studie Engels en creative writing zeven jaar geschreven aan zijn debuutroman Onvervangbaar. Hij deed dat gedurende zijn werk als nachtwaker in de Pediatric Intensive Care Unit van de University of Iowa Hospitals and Clinics. Sinds 2005 leidt hij de Iowa Young Writers' Studio.

Alex Voormann, een veelbelovende, jonge archeoloog, is getrouwd met Isabel, de vrouw van zijn dromen. Als Isabel plotseling komt te overlijden door een auto-ongeluk, stemt Alex erin toe haar hart te doneren. Janet Corcoran is docent, moeder van twee jonge kinderen en hartpatiënt. Ze staat op de wachtlijst voor een harttransplantatie, maar haar kansen zijn klein. Iedere dag, als ze naar het weerbericht kijkt, hoopt ze heimelijk op slecht weer en een dodelijk ongeval, zodat haar leven gered kan worden. Met het overlijden van Isabel, komt de wens van Janet uit. En daarmee begint dit buitengewone verhaal over twee families die voor altijd met elkaar verstrikt raken door een tragisch ongeluk.

Recensie door Coenraad
In Onvervangbaar staan 2 families centraal, de familie van de donor en de familie van de ontvanger van het donorhart. Nadat Isabel heeft besloten om haar hart te doneren wist ze niet dat dit zo snel realiteit zou worden. Alex Voormann is getrouwd met de vrouw van zijn dromen Isabel . Als Isabel plotseling overlijdt door een auto-ongeluk moet Alex toestemming geven om haar hart te doneren. Janet Corcoran is de vrouw die op een wachtlijst staat voor een harttransplantatie en zij krijgt het hart van Isabel. Bernice de moeder van Janet ondervind veel steun aan het mail contact dat ze heeft met de moeder van Janet.

Orgaandonatie, een onderwerp dat veel voor- en tegenstanders kent. Als je begint te lezen raak je meteen vanaf de eerste pagina betrokken bij het verhaal/leed van deze twee verschillende families.  Gedurende het lezen van dit verhaal krijgt het steeds meer impact en kruipt het onder je huid. Emoties en rouwverwerking worden verteld vanuit de verschillende personages en  spelen een zeer grote rol in dit verhaal. De personages zijn stuk voor stuk prachtig en goed uitgewerkt. Ik heb me hierdoor heel goed in hun kunnen verplaatsen. De schrijfstijl is zeer toegankelijk, hierdoor leest het prettig en makkelijk. Dit boek heeft mij goed laten zien wat het betekent voor twee families als je beslist om donor te worden.