22-11-15

Recensie: Pootjes voor de Sint - Jan Paul Schutten

Titel: Pootjes voor de Sint 5*
Auteur: Jan Paul Schutten
32 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | 2015
Jan Paul Schutten:
Het grootste deel van zijn werk bestaat uit informatieve boeken, met name over dieren, geschiedenis en eten. Met zijn debuut Ruik eens wat ik zeg, een non-fictieboek over de taal van planten en dieren won hij meteen een Vlag en Wimpel. In 2008 ontving Schutten de Gouden Griffel voor Kinderen van Amsterdam en in 2014 voor Het raadsel van alles wat leeft- en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel. Dit boek werd ook bekroond met het Gouden Penseel voor de illustraties van Floor Rieder. In 2009 schreef hij het kinderboekenweekgeschenkDe wraak van het spruitje. Jan Paul Schutten werd in 2015 voor 2 jaar benoemd als kinderboekenambassadeur, een initiatief van Stichting Lezen en het Nederlandse Letterenfonds. In deze functie volgt hij Jacques Vriens op, de eerste kinderboekenambassadeur. Schutten wil zich met name inzetten voor het informatieve boek als hulpmiddel bij leesbevordering.

Dit boekje is een schoenboekje ter propaganda van het Nederlandse boek, ter gelegenheid van de Vaderweek en Vaders Voor Lezen.

Het verhaal
Twee hondjes willen ook een kadootje van de goede Sint, maar ja hoe moet je dat doen. Schoenen hebben ze niet en een verlanglijstje ...

Dit boekje is een voorleesboekje van ongeveer een kwartier. Dus ik had het in een poep en een scheet uit, maar het is een klein pareltje. Twee honden Toffie en Ravi willen net als Benjamin de aandacht van de Sint want hij geeft cadeautjes en snoepgoed. Maar hoe doe je dat? Ze kijken wat Benjamin doet en willen hem nadoen, maar honden kunnen niet schrijven en lezen ... Wanneer ze tenslotte de moed opgeven, blijkt de Sint toch voor allebei iets te hebben ingepakt en dat dankzij het verlanglijstje van Benjamin. "Zo'n lief baasje is fijner dan het mooiste cadeau......". Het geheel is zo mooi, prachtige illustraties, vrolijke vormgeving.