Recensie: Sneeuwstorm - Eva Burgers

Titel: Sneeuwstorm
Auteur: Eva Burgers
Recensie: Thea, Clasien
ISBN: 9789020609554
160 pagina's | Uitgeverij Kluitman | september 2015

Eva Burgers:
Eva Burgers werkte jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Daarnaast heeft ze als journalist bij verschillende kranten gewerkt en als redactiemedewerker bij een uitgeverij. Haar liefde voor schrijven en kennis van justitiële zaken combineert ze in haar boeken. Burgers schreef eerder de Spotlight-trilogie. Stille getuige is haar eerste jeugdthriller.

In Sneeuwstorm gaan de vriendinnen Elouise, Nora en Sophie met school op wintersport. Ze hebben de grootste lol en Elouise heeft ook nog eens sjans van een superknappe skileraar. Op een middag besluiten de vriendinnen en Tim, de ex van Elouise, niet bij de groep te blijven maar off piste te gaan skiën. Superspannend, totdat Nora ten val komt en hulp nodig heeft. Wanneer Tim en Elouise hulp gaan halen, barst er een sneeuwstorm los en Tim keert alleen terug. Waar is Elouise gebleven? En wie heeft er wat met haar verdwijning te maken?

Thea:

“Deze wintersport had zo fantastisch moeten zijn, maar het is uitgedraaid op een ongekend drama.”

In korte hoofdstukken vertellen afwisselend vijf hoofdpersonen dit spannende verhaal. Vanuit welk perspectief we het verhaal lezen wordt aan het begin van ieder hoofdstuk duidelijk weergegeven. Het verhaal weet meteen vanaf de proloog de aandacht van de lezer vast te pakken om niet meer los te laten tot aan het einde. Tijdens het lezen vraag je jezelf steeds af: waar is Elouise, wat is er met haar gebeurd en wie heeft dit op zijn of haar geweten?

“Mijn hoofd barst bijna uit elkaar van een scherpe pijn. Waar ben ik en hoe kom ik hier? Soms zie ik flarden van wat er om me heen gebeurt, maar het vage zicht is niet blijvend. (..)Iemand ademt zwaar in mijn gezicht. Ik hoor  hem praten maar ik weet niet wat hij zegt. Ziet iemand me wel? Hoe hard ik ook schreeuw, hoeveel bewegingen ik ook maak, ik lijk onzichtbaar.”

Tijdens een wintersportvakantie met school wil Elouise op een dag nog een laatste afdaling van de piste maken. Haar vriendinnen Nora en Sophie gaan alvast terug naar het hotel. Maar uren later is Elouise nog niet teruggekeerd. Waar is ze, wat is er gebeurd? Heeft ze een ongeluk gehad? Heeft ze een schuilplek gevonden voor de naderende sneeuwstorm? Of … Wie weet er meer van haar verdwijning af?

“Net als ik me afzet om aan de afdaling te beginnen voel ik ineens een harde duw tegen mijn rug. Ik schiet naar voren en verlies mijn evenwicht. Hevige steken en pijnscheuten verlammen me meteen en ik zak in elkaar. Alles om me heen wordt wazig, tot ik niets meer zie.”

Een zoektocht naar de verdwenen Elouise vangt aan. Tot aan het einde van het verhaal vraag je jezelf steeds af; wie zit er achter de verdwijning van Elouise en waarom? Is het Jeffrey de skileraar die door Elouise gedumpt werd, hij heeft Elouise tenslotte gewaarschuwd dat haar week niet plezierig zou verlopen. “Maar zo makkelijk laat ik me niet dumpen, sist hij. Je gaat geen leuke week tegemoet. Hou daar maar rekening mee.” Ook haar ex en klasgenoot Tim is door Elouise aan de kant gezet. Hij is nog steeds verliefd op haar. Weet hij iets van haar verdwijning af? Spant hij samen met Jeffrey, spelen zij een gezamenlijk spel? Wat is er met haar vriendin Nora aan de hand, waarom gedraagt ze zich zo anders tijdens deze schoolreis? Wie is Julia die zo sprekend op Elouise lijkt, is zij een toevallige dubbelganger of is er meer aan de hand? En wie is toch die zwerver die Elouise de hele week in de gaten leek te houden?

“Ik wil hier weg, vrij zijn, lopen, rennen, schreeuwen en hopen dat iemand me hoort.”

Net als haar vriendinnen Nora en Sophie denk je als lezer al snel te weten wie er achter de verdwijning van Elouise zit, maar hebben we het wel bij het rechte eind? Zal Elouise op tijd gevonden worden? Het verhaal krijgt nog een spannende wending en eindigt met een onverwachte ontknoping…

“Wat ik je nu ga vertellen had ik liever nooit gedaan, maar ik had niet verwacht dat je hem ooit zou ontmoeten. Ik weet nu dat het een stomme beslissing is geweest om het te verzwijgen.”

Een vlot boek om te lezen, beetje spanning maar wel echt een verhaal voor de jeugd. Eva Burgers heeft al meerdere jeugdthrillers op haar naam staan en elke keer weet ze je weer te verrassen.

Tijdens een school wintersportweek zijn er spanningen tussen de jongens en meisjes. Elouise heeft verkering gehad met Tim, maar heeft dit uitgemaakt. Tim heeft nog wroeging en wanneer hij haar ziet zoenen met de ski-leraar neemt dit alleen maar toe. Elouise gaat niet in op de aandacht van Jeffrey en dumpt hem hij pikt dat niet. Ook Nora gaat niet geheel vrij uit in deze kwestie. Wie is die zwerver?

"Ik vind dat Nora zich deze week anders gedraagt, vind jij dat ook? Dat was mij ook al opgevallen."

Tijdens een laatste ski afdaling verdwijnt Elouise spoorloos, wie heeft het op haar gemunt en waarom? En wie is dat meisje dat sprekend op haar lijkt?

"Ik hoor geluiden buiten de kamer waar ik lig, ik ben te sloom om iets te kunnen doen. Ik span mijn armen aan maar voel dat ik vastgebonden lig."