Recensie: Xandra
Genre: Jeugd (Prentenboek)
ISBN: 9789047707196
32 pagina's | Lemniscaat Uitgeverij | september 2015

Amy Sparkes:
Amy Sparkes studeerde Engelse literatuur en theologie. Ze heeft al verschillende prentenboeken geschreven, waarvoor ze onder meer werd genomineerd voor de Roald Dahl Funny Prize.

Sara Ogilvie:
Sara Ogilvie studeerde af aan het Edinburgh College of Art. Inmiddels kreeg ze zowel voor haar illustraties als haar vrije werk talloze prijzen, onder andere de Commonwealth Heads of Government Commission: de opdracht om een werk te maken dat is aangeboden aan Nelson Mandela, de Britse koningin en andere staatshoofden.

Als de beheerder van huis is... dansen de monsters op tafel! Vermijd de vlammen van de Paarse Knoeren, kietel de Flufforries. Zet met de Hangdongel, de Morf en de Dragomen de boel op stelten, maar... kijk uit voor de Woeste Wurgelguik! Kan één jongetje een hele monstertuin leiden?

Recensie door Xandra:
Voordat ik met de eigenlijke recensie begin wil ik vertellen dat ik het alleen al een bijzonder boekje vind, doordat Amy Sparks een deel van haar honorarium (dus ook inkomsten uit dit boekje) doneert aan Tommy’s. Tommy’s is een organisatie die het leven van baby’s probeert te redden door onderzoek te financieren en informatie te verstrekken. Zie hiervoor de website: www.tommys.org. Alleen hiervoor is dit boekje het al waard om aan te schaffen, zodat we met zijn allen kunnen hopen dat sommige van deze baby’s, als ze peuter worden, ook dit boekje samen met hun vader, moeder, opa of oma kunnen bekijken en lezen.

Waar gaat het peuterboekje over?
Een klein jongetje krijgt een brief met een uitnodiging om 1 dag naar de dierentuin te gaan. Als het jongetje daar komt blijkt het geen gewone dierentuin te zijn maar een monstertuin (dierentuin, waarbij de dieren monsters blijken te zijn). De man die normaal de monsters verzorgd vind het moeilijk en veel werk, hij laat het jongetje alleen om de monsters te verzorgen, zou dat lukken?

Om een goed beeld te krijgen heb ik eerst het boekje zelf gelezen, daarna heb ik het laten lezen door mijn zoontje van 10 jaar. Ik heb het daarna samen gelezen met mijn zoontje van 7 jaar en voorgelezen aan mijn zoontje van bijna 2 jaar. Hieruit blijkt dat dit boekje voor de leeftijd van 6-7 jaar, kinderen die net zelfstandig kunnen lezen, net zo leuk is als voor kinderen die niet kunnen lezen. Doordat het boekje in een rijmvariant is geschreven is het ook erg leuk om samen met 6-7 jarige te lezen. De kinderen gaan zelf de rijm aanvullen, dat is hilarisch, dat is gezellig. Daarnaast is dat ook zeer positief voor de taalontwikkeling van deze doelgroep. Dit boekje zal ik dus zeker aanraden voor kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool. Ondanks dat aan de illustraties duidelijk is te zien, dat de bedoelde doelgroep een lagere leeftijd heeft. Maar de illustraties zijn zo leuk en herkenbaar getekend, zoals een kind ook tekent, dat het boekje uitnodigt te pakken en voor kinderen die moeilijk lezen ook interessant wordt.

Dan heb je de bedoelde doelgroep: peuters. Dit boekje is zeer pakkend voor peuters. De tekeningen zijn aanstekelijk voor kinderen en duidelijk. Denk aan: emmers, bezems, water, wassen, schoonmaken, eten, enz. Welke peuter helpt zijn of haar moeder of vader niet? Het is herkenbaar. De kleuren zijn vrolijk, fel, nodigt dus uit om uitgebreid te bekijken. Daarnaast zijn de namen van de monsters erg grappig, tijdens het voorlezen kan je daar echt leuke dingen mee doen, bijv  gekken bekken trekken.

Ik vind dit boekje dus echt geweldig, voor de leeftijd 2 tot en met 7 jaar. Ik heb het boekje al meermalen gebruikt en zal dat voorlopig ook blijven doen.