Recensie: Bijwerking - Heleen van der Kemp

Titel: Bijwerking
Auteur: Heleen van der Kemp
ISBN: 9789023495932
304 pagina's | Uitgeverij Cargo | oktober 2015
Heleen van der Kemp:
Heleen van der Kemp is communicatieadviseur en schreef eerder de thrillers Blond 15, Afrekening en Onschendbaar. Haar thrillers werden genomineerd voor de Crimezone Thriller awards. Heleen schrijft krachtige, moderne politiethrillers rond rechercheur Britt Franken: een onafhankelijke politievrouw met een puberdochter.

Hoe goed ken jij je vrienden nu echt? Midden in het toeristenseizoen wordt politierechercheur Britt Franken opgeroepen bij de dood van een mysterieuze jongen. Hij heeft partydrugs op zak van hetzelfde type als die waardoor meerdere toeristen in de stad onwel zijn geworden. Een week later wordt haar team opgeschrikt door een tweede dode, een slachtoffer van een schijnbaar willekeurige kopschoppartij in de Jordaan. Het Amsterdamse uitgaansleven wordt steeds grimmiger. Ook Britts dochter Bo ondervindt dit aan den lijve. Plotseling komt de dreiging wel heel dichtbij.

Recensie door Coenraad:
Een jongen wordt dood gevonden. Britt Franken wordt er met haar team opgezet. Ze hebben weinig informatie over de jongen want hij heeft alleen wat pillen op zak. Een nieuw partydrugs gaat rond in het Amsterdamse uitgaansleven en dit heeft nogal wat nare gevolgen. Wat is het voor een soort drugs en hoe kunnen ze voorkomen dat er nog meer doden gaan vallen. Bo de dochter van Britt neemt ook deel aan het uitgaansleven en op een dag gebeurt er iets zodat het allemaal wel dicht bij huis komt. Het privéleven van Britt loopt ook niet geheel op rolletjes en hierdoor grijpt ze steeds vaker naar de fles ...

Bijwerking is voor mij een kennismaking en inmiddels het vierde boek met Britt Franken in de hoofdrol. Heleen heeft een vlotte manier van schrijven en hierdoor leest het makkelijk en voor je het weet ben je al een stuk opgeschoten in het boek. Er zijn veel personages in dit verhaal en dit maakt het zeker in het begin wat lastiger om ze uit elkaar te houden. Het drugsprobleem is een thema/onderwerp dat vaak wordt gebruikt maar Heleen heeft er een zeer geloofwaardig verhaal van gemaakt. De spanning komt langzaam op gang en je weet al vrij snel hoe het ongeveer in elkaar steekt. Ondanks dit bleef ik geboeid en dit heeft te maken dat er een aantal zeer mooie scenes in zitten die de gevoelens mooi weergeven. Er komen nog twee andere maatschappelijke problemen aan bod namelijk integratie en eerwraak. Psychologie is aan het einde duidelijk aanwezig bij de personages en laat zien wat drugs met je kan doen zonder het daadwerkelijk te beseffen. Heleen heeft met Bijwerking een zeer geloofwaardig verhaal neergezet over de gevaren van drugs.