Recensie: De vakantie van Rachel - Marian Keyes

Titel: De vakantie van Rachel
Auteur: Marian Keyes
ISBN: 9789044337211
430 pagina's | The House of Books | 2012
Marian Keyes:
Marian Keyes is een van de meest succesvolle Ierse auteurs. Ze groeide op in een familie waar veel verhalen werden verteld maar het kwam nooit in haar op dat zij zelf zou kunnen schrijven. In 1993 begon ze in een opwelling met het schrijven van korte verhalen. Die stuurde ze naar een uitgever met een brief waarin ze vertelde dat ze ook aan een roman was begonnen. De uitgever wilde de roman graag zien, en toen haar paniek een beetje was gezakt begon Marian aan haar eerste boek, WatermeloenWatermeloen werd in 1995 in Ierland gepubliceerd en werd onmiddellijk een groot succes. De vlotte schrijfstijl en de typische Ierse humor sprak alle leeftijdsgroepen aan. Nu wordt Marian in 33 landen uitgegeven.

Rachel houdt van uitgaan, feesten, en mannen. In trendy Manhattan valt er altijd wel een spannende affaire of twee te beleven voor een jonge vrouw. Tot alles helemaal fout gaat. Op een ochtend wordt ze wakker op de spoedafdeling van een ziekenhuis, met een stevige drugsverslaving. Rachel is woest. Ze gelooft er helemaal niets van. Tot blijkt dat ze geen werk, geen vrienden en geen geld meer heeft. Rachel moet afkicken. Met een flesje valium in haar onderbroek meldt ze zich bij een exclusieve kliniek en denkt aan een welverdiende vakantie te beginnen. Dream on Rachel!

Recensie door Marjon:
Het boek moet natuurlijk vooral leuk zijn. Maar ik heb teveel non-fictie over verslaving en afkickmethodes gelezen om het echt leuk te vinden. Er zit ook echt wel diepgang in en soms raakt het je ook echt. In de serie Walsh Family is dit wel een boek wat er uitsteekt en het lijkt van een heel ander genre te zijn. Rachel is een typische verslaafde: ze blijft heel lang ontkennen dat ze verslaafd is en dat staat herstel in de weg. Je voelt met haar mee, voelt haar wanhoop, maar tegelijk erger je ook aan haar. Het is een boek dat je blijft lezen, maar ik bleef er een dubbel gevoel bij houden.