Recensie: Guilty Pleasures Kookboek - Sabine Koning

Auteur: Sabine Koning
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789046820087
170 pagina's | Nieuw Amsterdam | oktober 2015
Sabine Koning:
Sabine Koning blogt al vanaf haar twaalfde, over de meest uiteenlopende onderwerpen. Vier jaar geleden startte ze OhMyFoodness.nl, met 110.000 unieke bezoekers per maand een van de populairste foodblogs van Nederland. Absolute hits op haar site zijn de guilty pleasures- en fastfoodfriday-recepten. Deze vormden de aanzet tot haar eerste kookboek.

Over het boek:
In dit boek geen ruimte voor salades, suikervrije recepten en superfoods. Sabine Koning van Ohmyfoodness gaat lekker recht tegen de trend om gezond te eten in. In haar Guilty Pleasures kookboek vind je meer dan 60 overheerlijke, onweerstaanbare caloriebommen die zo schandalig lekker zijn dat je je er eigenlijk voor zou moeten schamen. Van oreo-nutella-icecream tot Jack Daniel's spareribs, van rundvleeskroketten met huisgemaakte frieten tot de veelgeprezen chocolade-fudgetaart: elk recept in dit boek is fingerlickin' good!

Recensie door Thea:
Begin dit jaar plaatste Sabine Koning een tweet waarin ze aangaf dat ze wel een Guilty Pleasures kookboek zou willen. Met daarin gerechten als spekkoek, tiramisu, cheesecake maar ook een Big Mac recept etc. Ze werd overspoeld met reacties en na een aantal gesprekken met uitgeverijen leidde dit tot haar eerste boek: het Guilty Pleasures Kookboek.

"Ik ben de superfoods-, powerfoods- en healthy kookboeken een beetje zat. Begrijp me niet verkeerd hoor, het kookboek dat je nu in handen hebt, moet je op doordeweekse dagen achter in de boekenkast verstoppen. Maar ik heb het idee dat we met zijn allen een beetje vergeten te genieten. Waarom wil je brownies maken van dadels? Dan is het toch geen brownie meer? Kokosolie in plaats van roomboter? Nee joh, dat is zonde van de smaak!

Eindelijk een kookboek welke nu eens niet gaat over de gezonde hype die vandaag de dag in kookboekenland heerst. Maar een kookboek met alleen maar guilty pleasures,  calorierijke ‘foute’ gerechten, om jezelf, je partner, vrienden of wie dan ook te verwennen. Met dit boek bij de hand mogen, nee moéten we zonder schaamte zondigen, hoe heerlijk is dat!

1. Cover boek 2. Inhoudsopgave 3. Illustraties

Vaak zien we bij kookboeken een indeling van de recepten volgens voor-, hoofd- en nagerechten. Dit boek heeft een andere indeling, hier zijn de recepten ingedeeld in acht hoofdstukken op thema’s met klinkende namen die nieuwsgierig maken: Fastfood Friday, Dudefood, Perfect Pie’s, Fingerlicking Five, Sexy Sweets, 180 degrees to heaven, Happy homemade en Delish Desserts. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door prachtige illustraties van recepten uit het betreffende hoofdstuk en een korte inleiding.

Ieder recept is voorzien van een persoonlijke noot van de auteur en schitterende, uitnodigende foto’s die door Sabine zelf gemaakt zijn. De recepten zijn makkelijk te bereiden en bevatten geen moeilijk verkrijgbare ingrediënten.

1. Jack Daniel's spareribs 2. Bierkip uit de oven 3. Pulled pork

Door ziekte aan bed gekluisterd is het mij helaas nog niet gelukt om met de recepten uit het boek aan de slag te gaan. Al bladerend door het boek loopt het water mij in de mond, al die heerlijke quilty pleasures. Wat te denken van Jack Daniel's spareribs (ik at ze ooit in V.S. en ben sindsdien 'verslaafd' aan de Jack Daniel's barbecuesaus, ben dus heel benieuwd naar deze zelfgemaakte spareribs), Bierkip uit de oven (lijkt me heel erg lekker!), Pulled pork, Chocolade fudgetaart, Appeltaart met Mars & Twix (het lijkt mij een verrukkelijke combinatie) of de Kinder Bueno Cheesecake … een Big Mac, een Whopper of Ikea's Zweedse gehaktballetjes, maar dan zelf gemaakt. En niet te vergeten de Bonbons, Chocolade lava-cake en Oreo nutella ijs ... en nog zoveel meer gerechten die ik hopelijk snel kan gaan maken ...

1. Bonbons 2. Oreo nutella ijs 3. Kinder bueno cheesecake