Recensie: Het eerste nijlpaard op de maan - David Walliams

Titel: Het eerste nijlpaard op de maan
Auteur: David Walliams
Genre: Jeugd (Prentenboek)
ISBN: 9789044825626
Uitgeverij Clavis | oktober 2015

David Walliams:
David Walliams is acteur en auteur. Hij zat in de jury van de talentenjacht Britain's Got Talent en is vooral bekend van zijn samenwerking met Matt Lucas in de bekroonde sketch show Little Britain. Sinds de publicatie van zijn eerste kinderboek in 2008 wordt hij door critici de opvolger van Roald Dahl genoemd. Met zijn hilarische kinderboek Meneer Stink won  hij in Engeland al diverse prijzen. Van zijn boeken werden in Engeland al meer dan zes miljoen exemplaren verkocht.

Twee grote nijlpaarden. Eén enorme droom. Wie landt als eerste op de maan? Klaar voor de start? Af! Een kleine stap voor een mens, maar een grote sprong voor een nijlpaard!

Recensie door Nynke:
Dit boek straalt vrolijkheid uit. Misschien is het een vooroordeel, omdat de auteur van dit boek David Walliams is, de beroemde komiek uit Engeland. Hij heeft dit boek samen met illustrator Tony Ross geschreven. Tony Ross is ook wel bekend van de ondeugende boeken over De kleine prinses. Dit duo heeft samen al meerdere boeken geschreven. David Walliams wordt vaak vergeleken met de schrijver Roald Dahl. Dit is wel te begrijpen, omdat in de boeken van beide auteurs figuren voorkomen die een beetje ondeugend en eigenwijs zijn. In dit boek draait het om twee nijlpaarden die allebei als eerste op de maan willen zijn. Het is grappig geschreven en kinderen zullen hier zeker om lachen. De illustraties beslaan de volledige bladzijden en de tekst staat hier doorheen. De woorden die gebruikt zijn, zijn niet altijd makkelijk, maar in de context goed te begrijpen en een verruiming van de woordenschat. Alleen maar complimenten daarvoor! Ik vind het geschikt voor kinderen vanaf ongeveer drie jaar. Het leest als een echt avonturenboek en wat kinderen op prijs zullen stellen: er komen ook poep en scheten in voor. De tekeningen vullen het boek goed aan. De boodschap van het boek is dat je je dromen kunt waarmaken, samen met je vrienden. Mijn vooroordeel over de vrolijkheid van het boek is gelukkig bevestigd. Eén probleem: hoe leg ik aan mijn kind uit wat een asteroïde is?!