17-12-15

Recensie: Het leven volgens Pippa Leeuwenhart - Barbara Tammes

Titel: het leven volgens Pippa Leeuwenhart
Auteur: Barbara Tammes
Recensie: Thea
Genre: Jeugd
ISBN: 9789045118772
158 pagina's | Querido Kinderboeken | november 2015

Barbara Tammes:
Barbara Tammes groeide op in het centrum van Amsterdam, maar woont nu met haar man, twee kinderen en zeven paarden op een boerderij op haar platteland. Eerder schreef en illustreerde ze het Handboek voor het bouwen van je eigen Luchtkasteel, dat in heel veel talen is verschenen.

Het verhaal:
Sinds de scheiding van haar ouders heeft Pippa twee totaal verschillende levens. Doordeweeks woont ze bij haar moeder en hun paarden in een oude boerderij op het Platteland. En in het weekend woont ze bij haar vader in een piepchic appartement in de Grote Stad. Om lichtelijk gek van te worden. Gelukkig heeft ze haar dagboek. Daarin beschrijft (en tekent) Pippa wat ze meemaakt, maar zoekt ze ook verwarrende zaken uit, bijvoorbeeld over gevoelens (wat zijn het eigenlijk en waarom veranderen ze zo makkelijk?), vriendschap (hoe komt het dat je bij elke vriendin net iemand anders bent?) en verliefdheid (hoe weet je of je verliefd bent op het verliefd zijn of écht verliefd?). 

En dan moet Pippa een keuze maken waar zelfs haar dagboek haar niet bij kan helpen.

Recensie door Thea:
“Ik heet dus Pippa, ook wel Pip, dat liefhebber van paarden betekent. Pippa is mijn naam, maar wie ik werkelijk ben dat weet ik niet."

Het boek vertelt het verhaal van de 14-jarige Pippa wiens ouders gescheiden zijn. Het boek is prachtig vormgegeven met schitterende illustraties die het verhaal versterken. Al snel sluit je Pippa in je hart en leef je met haar mee. Haar vader stelt haar voor een onmogelijke keuze, zal Pippa een keuze kunnen maken?

"Zij zijn gescheiden maar ik wil niet tussen ze kiezen. Daarom heb ik een nieuwe achternaam genomen. Mijn vader heet Olivier Ligthart en mijn moeder Katja van Leeuwen. Ik heb hun namen doormidden gehakt en eerlijk van allebei de helft genomen en noem mezelf nu: Pippa Leeuwenhart. Dat lijkt me een mooi begin in de zoektocht naar wie ik ben.”

Pippa woont in twee werelden: doordeweeks bij haar moeder, diens vriend Tim en haar zusje Poppy op de vervallen boerderij, in het weekend bij haar vader, stiefmoeder Tessa en halfbroertje Hugo in de stad. Ze vraagt zich dan ook af wie ze is en waar ze zich thuis voelt. Is het op de oude boerderij op het platteland waar chaos heerst, er nauwelijks regels zijn, haar moeder haar vrij laat, waar ze omringd wordt door haar paarden én haar beste vriendin Dorris woont? Of is het in de stad, bij haar vader in het chique appartement, waar strikte orde heerst, er allerlei regels gelden, waar ze de laatste gadgets ter beschikking heeft, nieuwe kleren in overvloed krijgt én waar haar beste vriendin Phine woont? 

“Ik ben twee verschillende mensen. Met een verschillende smaak. Met verschillende kleding. Met verschillende beste vriendinnen. En zelfs met een verschillende lach. In het weekend lach ik vaker en hoger. Doordeweeks lach in minder vaak, maar dieper.”

Twee werelden, zó totaal verschillend van elkaar, in beide werelden voelt Pippa zich op haar gemak, maar deze werelden samenbrengen tot één wereld, dat is geen optie. Pippi vraagt zich af wie ze is en start een zoektocht naar de ware Pippa. Dan vraagt haar vader haar een keuze te maken; hij wil graag dat Pippa bij hem in de stad komt wonen en daar naar een goede school zal gaan. Pippi weet niet wat ze moet doen, ze wordt verscheurd door de gedachte een keuze te moeten maken…

"Ik voel me als een taart met verschillende laagjes:
1: De kers: paniek
2: Bovenste laag: blijdschap, het is fijn dat ze graag willen dat ik bij ze woon
3: Dun laagje: verwarring, heb ik het echt wel goed begrepen?
4: Dikke laag: ongelofelijk spannende gedachte, wonen in de stad
5: Bodem: maar hoe moet dat dan met mama en Poppy en de paarden?"

Gelukkig heeft ze haar dagboek waar ze al haar gedachten in woord en beeld in kwijt kan. Gedachten over haar leven, wie ze is, over de keuze die haar gevraagd is te maken. Maar ook over de avonturen die ze beleeft, over haar vriendinnen Dorris en Phine, jongens, verliefdheid, verkering en die eerste zoen…

“Jullie hebben me niet gevraagd of ik wil leven, jullie hebben me niet gevraagd of ik het met de scheiding eens was, jullie hebben me niet gevraagd of ik het oké vond dat papa met Tessa ging trouwen, jullie hebben me niet gevraagd of ik het goed vond dat Tim bij ons in huis is komen wonen. En nu opeens willen jullie mijn mening? Die kunnen jullie krijgen...."

Tot welke keuze zal Pippa gekomen zijn? Je leest het in dit leuke boek met prachtige illustraties. Hoe zal het Pippa na deze keuze zijn vergaan? In maart 2016 verschijnt het vervolg, Mijn leven is een prachtige puinhoop. Ik ben heel benieuwd naar Pippa's verdere avonturen...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen