Recensie: Liefde kan mislukken - Matthew Quick

Titel: Liefde kan mislukken
Auteur: Matthew Quick
ISBN: 9789047707028
368 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | oktober 2015

Matthew Quick:
Matthew Quick (ook wel 'Q' genoemd) doceerde jarenlang met veel plezier Engelse literatuur en film aan een middelbare school. Hij verliet zijn baan om zijn droom waar te maken: schrijver worden. Hij studeerde Creative Writing en ontving een eredoctoraat in 'Humane Letters'. Hij brak door met zijn debuut The Silver Linings Playbook. Zijn werk is in dertig talen vertaald en werd meermalen bekroond. In 2013 stond Matthew Quick op de shortlist voor de TIME/Most Influential People of the Year.

Als Portia's huwelijk aan stukken barst, stort ze compleet in. Niet dat dat huwelijk nu was om over naar huis te schrijven... Het leek heel wat, het glamourleven in Florida, maar was niets meer dan een vergulde buitenkant zonder inhoud. In het dorp van haar jeugd, waar nauwelijks iets veranderd is, probeert Portia haar leven weer op orde te krijgen. Als ze hoort dat haar held van de middelbare school - Mr. Vernon, haar leraar Engels - door een gewelddadig voorval een kluizenaar is geworden, neemt ze het op zich zijn leven, en hemzelf, in ere te herstellen. Misschien, als haar dat lukt, kan ze ook haar eigen leven weer ter hand nemen. Tijdens haar queeste komen een goedgebekte oude non, een jongetje dat dol is op heavy metal en een voormalige heroïnejunk op haar pad. Drie personen die een plek in haar hart krijgen - en in dat van de lezer, die met Portia blijft hopen dat het goed komt met Mr. Vernon, en met haarzelf.

Ontroerend geschreven roman met zinnen welke je het liefst in zou lijsten. Met zwarte humor verweven tot een ontroerende roman.

Het verhaal begint met Portia Kane die zich dronken heeft verstopt in haar slaapkamerkast. Tussen de openingen door spiekt ze naar haar man die seks heeft met een veel jongere meid. Al gekscherend pratend in de kast over hem valt ze uit de kast en zegt hem na 10 jaar te verlaten. Ze vertrekt naar haar oude woonplaats om bij haar hoarder moeder te gaan wonen aangezien ze nergens anders naar toe weet te gaan. Daar komt zij in aanraking met Danielle, een oud-klasgenote van haar. Hiermee begint ook de zoektocht naar haar leraar Engels, Mr. Vernon. Danielle nodigt haar uit voor een etentje samen met haar zoontje van 5 jaar, die samen met oom Chuck een optreden geeft. De vonk lijkt over te slaan tussen Chuck en Portia, maar haar prioriteit is om haar leraar te vinden en ervoor te zorgen dat deze weer lol in zijn leven krijgt

Daarna gaat het verhaal over naar Mr Vernon, die na een incident met een leerling vervroegd met pensioen is gegaan en amper meer buiten komt. Zo nu en dan maakt hij een uitstapje naar een supermarkt in zijn buurt, waar hij verliefd raakt op de eigenaresse. Kort daarna verneemt hij dat zij gaat trouwen. Zijn o zo wankele wereld stort in, om het nog erger te maken, springt zijn hond uit het raam met de dood tot gevolg. Hij bedenkt zich niet, pakt zijn auto en rijdt zich tegen een boom aan, waar Portia hem vindt en eruit sleept. Zij probeert hem op te kalefateren maar zonder succes.

Door dit alles besluit zij eindelijk haar lang verwachte roman te schrijven genaamd, hoe ironisch: Liefde kan mislukken. Mr Vernon heeft haar vroeger in de klas geïnspireerd haar lang verwachte roman te schrijven en zij voelde zich verplicht tegenover hem deze waar te maken. Al met al wordt het boek een regelrechte flop.

Niet alleen maken wij kennis met Portia en Mr. Vernon, ook komt er een oude non in voor die een stuk verhaal in het boek krijgt en ook blijkt Chuck, de broer van oud-klasgenote Danielle, een eigen verhaal in het boek te krijgen. Portia en Chuck blijken heel veel met elkaar gemeen te hebben.

Het verhaal is in verschillende stukken opgezet, het begint met Portia, daarna gaat het boek over naar Mr. Vernon, de oude non, en Chuck. Allemaal maken zij  deel uit van het groter geheel. Je kunt wel het gevoel krijgen opeens niet meer in het boek te zitten, je gaat plots over op een andere personage. Door de vele kleurrijke personages krijg je als lezer niet goed alles mee en wordt je overspoeld door de vele informatie en gebeurtenissen. Maar eenmaal weer in het verhaal ben je dit snel vergeten. Het is een ontzettend mooi, soms poëtisch, geschreven boek. Maar wel met enkele rauwe randjes die je niet snel zult vergeten.