Recensie: Meester Bakkebaard - David Vlietstra

Titel: Meester Bakkebaard
Auteur: David Vlietstra
ISBN: 9789044825374
Clavis Uitgeverij | november 2015

David Vlietstra:
David Vlietstra staat voor de klas in het basisonderwijs. Omdat zijn leerlingen in de eerste jaren alleen juffen hebben gehad, wordt hij dagelijks ongeveer zeventien keer per ongeluk met ‘juf’ aangesproken. Daarom vond hij het tijd voor een stoere meester in de onderbouw …  Meester Bakkebaard ís zo’n meester. Hij heeft humor, hij is impulsief en hij houdt van ondeugende streken. Voor iets oudere kinderen schreef David Vlietstra Willy Boem, een spannend verhaal over de tienjarige Willy.
Er is een nieuwe juf in de klas. Alleen ... het is geen juf, maar een meester! Gelukkig is meester Bakkebaard grappig en heeft hij veel gekke ideeën. Hij neemt de hele klas mee naar de groenteboer, wordt verliefd op juf Lidewij en heeft een verrassend talent. Samen met de klas doet hij mee aan een knutselwedstrijd om een schoolreisje naar een pretpark te winnen. Met meester Bakkebaard is het nooit meer saai op school!

Op de cover een duidelijke tekening van een hele rij kinderen en een hippe meester met bakkebaarden. Het is natuurlijk geen vraag hoe meester Bakkebaard aan zijn bijnaam komt en waar de titel van dit boek vandaan komt. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken van een aantal bladzijden. De lengte van de verhalen lenen zich uitstekend om voor te lezen voor het slapen gaan. De verhalen zijn leuk voor kleuters, die kunnen zich uitstekend inleven in de kleuterklas van meester Bakkebaard, maar ook mijn 7-jarige dochter die fan is van de boeken van Meester Jaap van Jacques Vriens en Mees Kees van Mirjam Oldenhove vond het erg leuk om te lezen. David Vlietstra heeft sociale psychologie gestudeerd en is zelf leraar in het basisonderwijs. Het is dus geen vraag waar hij zijn inspiratie voor dit boek vandaan heeft gehaald.

Meester Bakkebaard is eigenzinnig en heeft duidelijk een passie voor kinderen. In het coververhaal gaat meester Bakkebaard met zijn klas op pad naar de groenteboer, omdat blijkt dat niet iedereen fruit eet tijdens de pauze. Het eindigt ermee dat ze de hele school gaan trakteren op mandarijnen. Kinderen zullen moeten lachen om het eigenwijze gedrag van de meester en de manier waarop hij hierdoor soms in de problemen raakt. Ik ben benieuwd in hoeverre de schrijver zelf model heeft gestaan voor meester Bakkebaard. Voor wie na het lezen nog niet genoeg heeft van meester Bakkebaard, hij heeft ook een eigen website: www.meesterbakkebaard.nl met kleurplaten, groente- en fruitraadsels en een spel.