Recensie: Oog om oog - Buddy Tegenbosch

Titel: Oog om oog
Auteur: Buddy Tegenbosch
Recensie: Saskia
ISBN: 9789000347599
304 pagina's | Uitgeverij Van Goor | oktober 2015

Buddy Tegenbosch:
Buddy Tegenbosch wordt in 1975 in Eindhoven geboren. In 1993 doet hij eindexamen en gaat hij naar de Sportacademie die hij in vier jaar afrondt, waarna hij besluit om niet gymleraar, maar piloot te worden. Hij volgt zijn luchtvaartopleiding aan de Nationale Luchtvaartschool. Sinds 2000 is hij werkzaam bij Lufthansa in Duitsland. En Buddy schrijft! Zijn eerste jeugdroman, Pokerface werd al meteen genomineerd voor de Crimezone Beste Young Adult Thriller Award 2012.

Al vanaf de basisschool hoort Jaap-Jan er niet bij. Hij weet wat daarvan de reden is en die reden heeft een naam: Ivar. Door de sadistische spelletjes van Ivar leeft Jaap-Jan elke dag in angst. Bang voor wat zou kunnen gebeuren. Maar wanneer hij achttien is, neemt hij een besluit: vanaf nu gaat alles anders. Hij verhuist, gaat op kamers en begint aan een studie psychologie. Tot zijn verbazing maakt hij snel vrienden, komt hij op een fantastische plek te wonen en wordt hij aangenomen als barman in de grootste club van de stad. Jaap-Jan, inmiddels JJ voor zijn vrienden, heeft het prima naar zijn zin. Totdat op een avond een oude bekende de club binnenkomt: Ivar. Voor de tweede keer neemt JJ een besluit, een besluit met verstrekkende gevolgen.

Recensie door Saskia:

Wat een goed verhaal is dit. Het boek is opgedeeld in twee stukken, in het eerste gedeelte lees je het verhaal van Jaap-Jan (J-J) in het heden maar ook van vroeger door de verschillende flashbacks. Vooral die stukken van vroeger spraken me erg aan, stukje bij beetje kom je te weten wat er nou precies allemaal gebeurd is. Ik vond het jammer dat de stukken in het heden overheersten, had graag meer van vroeger gelezen. Het tweede gedeelte speelt zich geheel af in het heden om uiteindelijk tot een spannend einde te komen. Ik vond het tweede gedeelte van het boek lekkerder lezen dan het eerste. Het eerste gedeelte is soms wat langdradig maar aan de andere kant ook weer boeiend genoeg om door te willen blijven lezen. Hoofdpersoon J-J leren we goed kennen, zijn gedachten worden goed verwoord. En gedurende het verhaal blijf je je maar afvragen wat er nou toch precies allemaal gespeeld heeft in het verleden, wat is er nou eigenlijk precies gebeurd? Knap van de auteur dat hij dit voor elkaar weet te krijgen. Ik begreep dat Buddy Tegenbosch nog een boek geschreven heeft, Pokerface, ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar dat boek. Van mij krijgt Oog om oog vier dik verdiende sterren.