Recensie: Opvoeden in het Nu - Susan Stielman

Genre: Psychologie
ISBN: 9789020212204
288 pagina's | Uitgeverij AnkhHermes | oktober 2015

Susan Stiffelmans:
Susan Stiffelman is opvoeddeskundige met een eigen praktijk en een veelgevraagd spreekster in de VS. Eckhart Tolle is bestsellerauteur van onder andere De kracht van het Nu en Een nieuwe aarde.

Over het boek:
Opvoeden in het Nu, vol liefde, aandacht en geduld. Dat is wat Susan Stiffelman, samen met Eckhart Tolle, ons leert in haar boek Opvoeden in het Nu, kinderen grootbrengen met rust en aandacht. Want wat willen we dat als ouders allemaal graag, en wat valt het ons soms moeilijk! Van dreinende kleuter tot opstandige puber: iedere leeftijd brengt weer zijn eigen uitdagingen met zich mee. Susan Stiffelman geeft samen met Eckhart Tolle praktische oefeningen om met deze uitdagingen om te gaan. De basis: ze laten ouders met vriendelijkheid naar zichzelf kijken en helemaal aanwezig zijn bij hun kinderen.

Met opvoedboeken is het altijd afwachten in hoeverre ze toepasbaar zijn in de praktijk. Ik lees dit soort boeken dan ook altijd met een korreltje zout. Dit boek heeft mij echter absoluut niet teleurgesteld. Het is onderverdeeld in elf hoofdstukken met verschillende paragrafen, gerangschikt op onderwerp en daarom ook handig als naslagwerk als je op zoek bent naar specifieke informatie. In grijze cirkels staan op bijna elke bladzijde nog een keer de highlights aangegeven. Het boek eindigt met een hoofdstuk met oefeningen voornamelijk gericht op mindfulness. De inleiding is verzorgd door Eckhart Tolle en het is ook een uitgave van Eckhart Tolle. Eigenlijk is dit één van de weinige kritiekpunten die ik heb op dit boek. De auteur verwijst regelmatig naar Eckhart Tolle. Hij is een Duitse leraar en auteur op het gebied van spiritualiteit. De verwijzingen hebben voor mij geen toegevoegde waarde. Dit geldt trouwens ook voor de verwijzingen van de auteur zelf naar andere boeken van haar hand. Susan Stiffelman is een huwelijks- en familietherapeut, docent en psychotherapeut.

Ik schat in dat Opvoeden in het nu het meest interessant is voor ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd en op de middelbare school. Het gaat er vooral om hoe je op een goede manier met je kinderen kunt communiceren. De auteur licht het onderwerp toe, dit ondersteunt ze met eigen ervaringen als opvoeder, anekdotes en ervaringen uit haar eigen behandelpraktijk en vragen van ouders waar zij uitgebreid antwoord op geeft. Het boek leest vlot en nodigt je uit om meteen aan de slag te gaan. Genoeg gelezen en aan de slag!