Recensie: Shinu - Peter van de Wielle, Jonas Boets & Bert Baeck

Titel: Shinu
Auteur: Peter van de Wielle, Jonas Boets & Bert Baeck
Recensie: Xandra
ISBN: 9789025868635
192 pagina's | Uitgeverij Leopold | oktober 2015

De levensverwachting van Ish en de rest van de wereld is gekelderd door industriële vervuiling, ecologische rampen en chemische voeding. De maatschappij is hertekend naar de efficiëntie van Shinu: wie lang leeft, is interessant; wie snel zal sterven, waardeloos. Ish is zestien en vertrekt zoals al zijn leeftijdsgenoten naar de stad om zijn taak in de nieuwe wereldorde te vervullen. De anderen weten van niets, hij wel. Hij weet dat hem in de stad de hel wacht. Ish wil ontsnappen, het systeem ontregelen. Maar wat kan één jongen beginnen tegen een geoliede machine? In de stad begint zijn strijd. Een gevecht met het Beheer, een zoektocht naar vertrouwelingen en een race tegen zijn doodsvonnis. Zijn Shinu.

Recensie door Xandra:
Eindelijk, een Young Adult boek dat volgens mij echt voor jongens is geschreven. En daar zijn er niet zoveel van. Dit boek komt wat traag op gang en is in het begin onduidelijk. Het is een boek dat vragen oproept, maar naar mate je verder in het boek geraakt, je steeds verder meezuigt de kelders van de grote stad in.

Het boek gaat over de hoofdpersoon Ish, een leuke, open, sociale 16 jarige knul. Een jongen die net als zijn leeftijdsgenoten naar de grote stad moet om daar te gaan werken, een rol vervullen, binnen een bepaalde rangorde die is gebaseerd op je eigen Shinu. Het beheer van de stad bepaald waar je komt te werken. Heb je een hoge Shinu, is het in de stad mooi. Dan woon je in de bovenste lagen van de stad. Heb je een lage Shinu is de stad een hel. Je woont in de lagere delen van de stad. Je moet strijden om te overleven, knokken voor eten. Vriendschappen zijn moeilijk, wie is er te vertrouwen en wie totaal niet? Er wordt veel gesproken over gevechten op leven en dood, ook gedwongen prostitutie is aan de orde van de dag.

Als Ish 16 wordt, gaat hij naar deze stad toe, met achtergrondinformatie van zijn pleegvader. Zijn pleegvader heeft hem getraind om met een lage Shinu in de stad te kunnen overleven. Vanaf het moment dat Ish in de stad komt probeert hij te ontsnappen en te overleven. Samen met verschillende mensen, waarvan hij denkt dat het zijn bondgenoten zijn (pleegzus Eve, vriendinnen Jo en Mya en zakenpartner Keve). De vraag is alleen, zijn deze bondgenoten ook echt te vertrouwen?

Wat ik jammer vind in dit boek is dat in het begin uitgebreid wordt verteld hoe deze training van zijn pleegvader verloopt, maar in de stad wordt er niet op deze training teruggekomen, er wordt geen gebruik van gemaakt. Hij lijkt de dingen die hij geleerd heeft niet nodig te hebben. Wat wel zo is. Echt een gemiste kans.

Conclusie: Het verhaal vind ik erg leuk, ik vind het idee van dit boek origineel. Ik vind echter dat ze er veel meer mee hadden kunnen doen. Sneller actie in het begin, duidelijkere opbouw, gebruikmakend van de training die Ish heeft gevolgd. Meer halen uit de basis van het verhaal en niet zoveel extra toevoegen. Het verhaal was namelijk heel druk, chaotisch en niet altijd even duidelijk. Ik vind dit boek 3* waard, ik ben wel benieuwd hoe het verhaal afloopt, naar vervolgdelen. Ik hoop dat er lekker veel strijd en actie inzit, maar dat het verhaal voor de duidelijkheid rustiger omschreven wordt.