Recensie: Soep voor Syrië - Barbara Abdeni Massaad

Titel: Soep voor Syrie
Auteur: Barbara Abdeni Massaad
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789047707899
pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | november 2015
Barbara Abdeni Massaad:
Barbara Abdeni Massaad is een culinair auteur, journaliste en televisiepresentator. Ze schreef meerdere kookboeken, waaronder Man'oushé: Inside the Lebanese Street Corner Bakery en Mouneh: Preserving Foods for the Lebanese Pantry, dat werd bekroond met de Gourmand Kookboek Award en de International Academy of Gastronomy Award. Ze is een van de oprichters van Slow Food Beirut en een actieve deelnemer aan de International Slow Foodbeweging.

Informatie over het boek:
Culinair auteur en fotograaf Barbara Abdeni Massaad woont in Libanon op drie kwartier rijden van een geïmproviseerd vluchtelingenkamp. Met een auto volgeladen met eten, bezocht Barbara regelmatig de Syrische vluchtelingen. Ze luisterde naar hun verhalen en bedacht wat ze kon doen om de nood van de miljoenen enigszins te verlichten. Haar idee was even eenvoudig als briljant: een kookboek met soeprecepten waarvan de opbrengst ten goede zou komen aan de voedselvoorziening van Syrische vluchtelingen. Ze riep de hulp in van chef-koks en kookboekschrijvers en maakte zelf vele prachtige foto's, niet alleen van de vluchtelingen maar ook van de verrukkelijke maaltijden die voor het kookboek werden aangeleverd.

'Let's make soup, not war!' Onder dit motto schreven meer dan 50 internationale topschefs - van Ron Blaauw en Robert Kranenborg tot aan Joe Barza en Yotam Ottolenghi - belangeloos een recept voor Soep voor Syrie. De volledige winst van het kookboek komt ten goede aan het voedselprogramma van UNHCR voor Syrische vluchtelingen.

Robert Kranenborg, Joe Barza, Joris Bijdendijk, Mark Bittman, Ron Blaauw, Jonnie Boer, Anthony Bourdain, Sally Butcher, Alexis Couquelet, Greg Malouf, Yotam Ottolenghi, Claudia Roden, Sami Tamimi, Alice Waters, Paula Wolfert... Meer dan 50 topchefs en auteurs van kookboeken deelden hun favoriete soeprecept. Van hartverwarmende bonensoep of pittige koolsoep tot aan koele gazpacho van avocado of meloen - er is voor elk wat wils.

Recensie door Marjon:
Wat een prachtig en inspirerend boek. En wat een prachtig initiatief. De opbrengst van het boek gaat naar het voedselprogramma van UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees (Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties) en staat vol heerlijke recepten van soep. Koude soepen, warme soepen, vegetarisch, met vlees, vis, gevogelte of schaaldieren, lichte soepen, maaltijdsoepen. Het boek is voorzien van prachtige foto's, zowel van gerechten als van mensen, voorzien van een leeslint en is een hardcover.

Het boek is verder voorzien van een voorwoord, recepten om bouillon te maken en van mooie citaten van diverse mensen.

Soep collage 2

Ik ben gek op soep en maakte er drie gerechten uit (en vele andere gerechten zullen volgen): Spaanse knoflooksoep (welke ik met aardappel in plaats van brood maakte), Rode paprikasoep en Tomatenbasilicumsoep. De gerechten waren makkelijk te maken met niet al teveel ingrediënten.

Collage-soepboek1

Een absolute aanrader voor iedereen die graag soep eet. Iedereen kan de recepten uit het boek maken.