Recensie: Wat voorafging - Anna George

Titel: Wat voorafging
Auteur: Anna George
ISBN: 9789401604826
340 pagina's | Xander Uitgevers | oktober 2015

Anna George:
Anna George werkte als advocaat en begon haar schrijfcarrière met het controleren van voetnoten in wetboeken. Al gauw stapte George over op het schrijven van filmscripts en recenseerde ze films. Wat voorafging is haar debuutroman.

David Forrester zit alleen in zijn auto en legt zijn bekentenis af. Hij zegt zijn geliefde te hebben vermoord. Zijn vrouw, Elle, ligt dood in hun huis. Hardop denkt hij terug aan hun intense relatie en wat tot deze verschrikkelijke nacht heeft geleid. Ook Elle, haar levenloze lichaam ontstijgend, probeert te achterhalen waar het in hun relatie is misgegaan. Voor ze David ontmoette, leidde ze een fantastisch leven als filmmaakster. Hoe had ze kunnen weten dat haar aantrekkelijke, maar complexe man zo ver zou gaan?

Recensie door Miranda:
Niets is wat het lijkt te zijn, sommige mensen zijn veranderlijk net als het weer. Iets wat op het boek: Wat vooraf ging zeer toepasselijk is.

Het verhaal gaat over Elle en David. Meteen in het begin vertelt David dat hij zijn vrouw Elle vermoord heeft. Maar wat ging er allemaal aan vooraf, hoe is hij tot deze gruwelijke daad gekomen? Meteen gaan er allerlei vragen door je hoofd heen, was het een moord uit passie? Of gebeurd tijdens één of andere gruwelijk spel? Meteen zit je met allerlei vragen waarop je gaandeweg het boek beetje voor beetje antwoorden krijgt. David blijkt een totaal andere man te zijn dan Elle in het begin dacht, wat bewoog Elle ondanks alle nare trekjes van David toch steeds weer naar hem terug te gaan terwijl alle signalen duidelijk aanwezig waren? Was ze soms verblind door liefde? Of had het een heel andere reden. Vanuit beide perspectieven wordt het verhaal verteld, vanuit Elle al zwevend boven haar lichaam, en David vanuit zijn auto. Maar we maken ook kennis met de beste vriendin van Elle waardoor nog meer stukjes van het verhaal gegeven worden wat het uiteindelijk compleet maakt.

Het verhaal is in het begin wat verwarrend geschreven, je hebt het idee van de hak op de tak te springen, maar gaandeweg raakt het verhaal stabiel en leef je steeds meer mee met Elle, je kunt David wel een slinger om zijn oren verkopen, en soms voel je daadwerkelijk haat tegen die man. Het liefste sla je een beschermende arm om Elle heen om haar maar te kunnen helpen. Zelfs als lezer voel je de wanhoop, de pijn en machteloosheid die zij in de jaren voorafgaand gevoeld moet hebben. In het begin miste ik de spanning, had meer het gevoel het leven van een alledaags stel te lezen en geen thriller maar schijnt bedriegt, wanneer je er eenmaal in zit laat het boek je niet meer los. Ik zou niet zeggen dat het een debuut was van Anne George. Zeer goed geschreven want auteurs kunnen je zo mee laten voelen met een personage. Met Wat vooraf ging besef je je dat niet altijd alles zo klaar als een klontje is maar dat er veel meer schuil kan gaan achter een verhaal en dat ieder verhaal twee kanten heeft.