Recensies: Als de dood - Peter James

Titel: Als de dood
Auteur: Peter James
Recensie: Clasien, Coenraad
ISBN: 9789026137105
416 pagina's | Uitgeverij De Fontein | oktober 2015

Peter James:
Peter James is een van de bestverkopende thrillerauteurs ter wereld. Zijn thrillerserie met inspecteur Roy Grace in de hoofdrol, gesitueerd in Brighton, wordt in meer dan dertig talen vertaald. Elk nieuw deel in de serie beland direct na verschijnen onmiddellijk in de hoogste regionen van de bestsellerlijsten. Om zich zo goed mogelijk in te leven in zijn hoofdpersoon, gaat Peter James geregeld mee op patrouille met de lokale politie. Peter James woont afwisselend in Londen en Brighton.

'Als de dood' van Peter James is deel 10 in de thriller-serie rondom inspecteur Roy Grace. Roy Grace figureerde voor het eerst in de hittitel 'Doodsimpel'. Via een online datingsite ontmoet Red Westwood haar nieuwe liefde. Maar gaandeweg hun relatie blijkt de man duistere en onaangename kanten te hebben. De liefde verwordt tot terreur en Red weet zich met behulp van de politie aan hem te ontworstelen maar dan begint de nachtmerrie pas echt... Roy Grace staat voor de taak deze zaak tot een goed einde te brengen.

"Als de dood" is een dikke pil van 608 blz. Een verhaal over een stalker die wel heel erg ver gaat in zijn wraak. "Als ik je niet kan krijgen, krijgt niemand je".

Red, een mooie jonge vrouw heeft haar relatie met Bryce uitgemaakt nadat ze doorhad dat hij een echte leugenaar was. Bryce stalkt haar en neemt wraak op alles wat Red lief is. Hierin gaat hij erg ver. Wanneer Red een nieuwe liefde krijgt is zelfs deze niet veilig voor Bryce. Red was stapelgek op Bryce, de liefde van haar leven, totdat haar moeder onderzoek ging doen naar zijn verleden. "Red is vergiftigd door leugens van haar familie en vrienden".

Bryce: "Hij was een echte controlefreak, geobsedeerd met netheid....altijd aan het opruimen. Ik had het gevoel dat ik constant op eieren liep, altijd moest uitkijken dat ik niets deed waar hij kwaad om zou worden".

Roy Grace wordt op de zaak gezet nadat er een moord is gepleegd. Vele spectaculaire gebeurtenissen vinden plaats en Bryce weet steeds te ontkomen. Een goed boek, soms wat te vergaand om geloofwaardig te blijven. Hoever ga je in je wraak? Vlot geschreven, lekker leesvoer.

Red Westwood heeft via een online datingssite Bryce Laurent leren kennen en Red valt als een blok voor deze charmante man. Gedurende de relatie leert Red ook de andere kant van Bryce kennen en die is zeer zeker niet charmant maar gewelddadig en duister. Alles wat Bryce Red vertelt blijkt een leugen te zijn. Als Red uiteindelijk weg is bij hem dan begint de nachtmerrie eigenlijk pas ... Bryce wil kostte wat het kost Red vernietigen met alles wat haar lief is.

"Als de dood" is alweer het tiende deel van de serie gebaseerd rond inspecteur Roy Grace en zijn team. Voor mij is dit het eerste boek die ik heb gelezen van Peter James terwijl ik verschillende boeken van hem in mijn boekenkast heb staan. Ik heb het niet als een gemis ervaren dat ik de andere delen niet had gelezen. Wat ik nu zeer zeker ga doen want mijn nieuwsgierigheid is aangewakkerd naar de andere boeken rond deze inspecteur.

De titel komt zeer goed tot zijn recht in dit boek. Als je zo gestalkt wordt als Red dan ben je ook “als de dood“. De personages zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. De spanning is continue goed aanwezig en voelbaar maar ondanks deze spanning wordt het verhaal op een rustig manier verteld. De scénes zijn goed doordacht en worden op het juiste moment afgewisseld en hierdoor heeft het verhaal een juiste balans. Het boek wil je het liefst in één adem uitlezen maar daar is het iets te dik voor. Wat mij betreft mag deze pageturner verfilmd worden.