Recensies: Het geheim van Vesalius - Jordi Llobregat

Titel: Het geheim van Vesalius
Auteur: Jordi Llobregat
Recensie: Nynke, Xandra, Coenraad
ISBN: 9789048826032
448 pagina's | Meridiaan Uitgevers | november 2015

Jordi Llobregat:
Jordi Llobregat is, naast auteur, ook de directeur van een bedrijf gespecialiseerd in stadsontwikkeling en de organisator van het noir fiction festival Valencia Negra. Het geheim van Vesalius is zijn eerste roman.

Daniel Amat, een jonge professor uit Oxford, keert na jarenlange afwezigheid terug naar de stad omdat zijn vader is overleden. Al snel raakt hij betrokken bij een aantal gruwelijke moorden op jonge meisjes. De straatarme journalist Bernat Fleixa jaagt op een scoop. Samen met de briljante student geneeskunde Pau Gilbert zoekt hij het eeuwenoude manuscript van Vesalius, grondlegger van de anatomie. Maar er zijn meer kapers op de kust en een van hen heeft zeer duistere bedoelingen ... Verraad, verboden liefde en geheimen tegen de achtergrond van het tumultueuze, razendsnel veranderende Barcelona van de negentiende eeuw, waar niets is wat het lijkt en niemand veilig is voor het verleden.

Nynke:
Er worden mysterieuze doden gevonden in het riool in Barcelona en de vreemde beten die ze op hun lichaam hebben spreken tot de verbeelding. Vanaf de eerste bladzijde grijpt de spanning je naar de keel. Het verhaal draait ondermeer om Vesalius, een bekende anatoom die echt bestaan heeft. De auteur weet hiermee fantasie en werkelijkheid prachtig te verbinden.

Eigenlijk zijn er meerdere hoofdpersonen in dit boek. Daniel, die na de dood van zijn vader toch de demonen uit zijn jeugd weer te lijf gaat. De aan lager wal geraakte journalist Fleixa die denkt een klapper te kunnen maken met het mysterieuze verhaal rondom de moorden en de briljante geneeskundestudent Pau die zo zijn eigen geheimen heeft. Deze drie hoofdpersonen komen elkaar uiteindelijk tegen en zo komen ook de verschillende verhaallijnen bij elkaar. De tegenstellingen liefde en wraak en rijkdom en armoede zijn prachtig met elkaar verbonden. Het is een literair hoogstandje met een goede spanningsopbouw. Het boek kent korte hoofdstukken en een duidelijke structuur en leest daardoor prettig weg. De beeldende schrijfstijl maakt, dat je je ook daadwerkelijk waant in de straten van Barcelona.

Ik weet niet of het met culturele invloeden te maken heeft, maar deze Spaanse auteur doet mij qua schrijfstijl en keuze van onderwerp heel erg denken aan Carlos Ruiz Zafón. Ook Jordi Llobregat laat zich inspireren door de stad Barcelona in de negentiende eeuw. Ik wil niks af doen aan dit prachtige debuut, maar vraag me wel af of de auteur zich niet wat meer moet los maken van zijn duidelijke voorbeeld Carlos Ruiz Zafón. Aan schrijftalent ontbreekt het zeker niet!

Xandra:
Wat moet je schrijven over een boek waar eigenlijk niks aan toe te voegen is, echt een van de beste debuutboeken die ik heb gelezen. Noem het een kruising tussen Sterre Carron, Dan Brown en Stieg larsson.
Jordi Llobregat heeft met Het geheim van Vesalius een boeiend en interessant boek geschreven. Een boek dat mij vanaf het begin raakte tot het eind, met geweldig plot. Het verhaal speelt zich af in 1888 in de stad Barcelona. De mensen zijn ongerust als er diverse lijken aangetroffen worden in het riool met allemaal dezelfde vreemde verminkingen op hun lichamen.

Daniel Amat (hoofdpersonage) gaat terug naar de stad om de begrafenis van zijn vader bij te wonen. Journalist Bernat Fleixa en geneeskunde student Pau Gilbert kruizen zijn pad en de drie personages starten samen een onderzoek naar de vragen rond Vesalius en de moorden. Zij hebben alle drie hun redenen om dit uit te zoeken.

Llobregat zorgt dat je veel leert en leest over de prachtige stad Barcelona en de grote verschillen tussen arm en rijk en man en vrouw die zeer typerend waren voor deze tijd. En ook prachtig omschreven zijn. Het plot van dit boek is het heel goed en niets wordt te vroeg prijsgegeven. Het boek leest mede door de korte hoofdstukken en de beeldende schrijfstijl  bijzonder prettig en makkelijk weg. Kortom Het geheim van Vesalius is een echte aanrader en ik heb bijzonder genoten van deze debuutroman. Het is een geweldig boeiend maar ook zeker leerzaam boek!
Echt dé aanrader van het jaar 2015!

Het geheim van Vesalius is een mysterieus groot raadsel en dit geldt ook voor het boek. Gedurende het verhaal rijzen er vragen op en die worden net als “Het geheim van Vesalius” netjes opgehelderd. Zodra je begint te lezen heeft het  verhaal je in zijn macht en laat het niet meer los tot je het uit hebt. De karakters zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en worden levensecht neergezet en dat voel je ook tijdens het lezen dat het verhaal leeft. Spanning is voelbaar en wordt alleen maar meer en sterker naarmate het verhaal vordert. Regelmatig word je als lezer getrakteerd op nieuwe wendingen in het verhaal zodat je door wilt blijven lezen. Corruptie staat hoog in dit verhaal en ook de rol van de vrouw die ondergeschikt is komt duidelijk naar voren. Er wordt zeer goed naar een plot gewerkt en door de verschillende wendingen in het verhaal blijf je scherp en wil je nog maar één ding en dat is er achter zien te komen wat is nu het “het geheim van Vesalius “. Het geheim van Vesalius is een roman maar heeft de spanning van een thriller in zich, wat mij betreft is het meer dan een roman.