Recensies: Het meisje op de weg - Michael Berg

Titel: Het meisje op de weg
Auteur: Michael Berg
Recensie: Xandra, Coenraad
ISBN: 9789044346237
416 pagina's | The House of Books | oktober 2015

Michael Berg:
Na een succesvolle carrière bij de publieke omroep koos Michael Berg voor het schrijversbestaan en verhuisde hij naar Frankrijk. Zijn spannende roman Hôtel du Lac belandde op de shortlist voor de Diamanten Kogel. Met Nacht in Parijs won hij De Gouden Strop 2013.

Psychologe Anne Givernaud woont samen met haar nieuwe vriend Guido op een afgelegen plek in Zuidwest-Frankrijk. Op een avond ligt er voor hun huis een onbekend meisje op de weg. Ze bieden haar een bed aan voor de nacht. De volgende dag is de woonkamer een ravage en zijn Guido en het meisje verdwenen. Wanneer de politie Guido verdenkt van moord, beseft Anne pas hoe weinig ze over haar nieuwe vriend weet.

Xandra:
Als eerste wil ik Michael Berg condoleren met het overlijden van zijn vrouw, zeer bedroevend te lezen dat zij dit mooie boek niet meer heeft kunnen meemaken.

Het is de eerste keer dat ik  een boek heb gelezen van deze schrijver. Maar daardoor heb ik er niet minder van genoten. Ik vond dit een leuk boek en heb absoluut interesse om andere boeken van deze schrijver te gaan lezen. In de eerste plaats komt dit door het verhaal, dit vond ik erg origineel. Het plot was wel wat voor de hand liggend, maar niet storend. Het boek is mede zo leuk door de manier van schrijven. Michael Berg heeft de personages zeer levendig op papier weten te krijgen. Je krijgt een beeld van de personen. Hij schrijft op zo'n wijze dat het boek niet weg te leggen is. Ik heb dit boek dan ook in één dag uitgelezen.

Het verhaal gaat over een psychologe, genaamd Anne Givernaud. Samen met haar nieuwe vriend Guido woont zij op een afgelegen plek in Frankrijk. Als Anne op een avond thuiskomt, ligt er een jonge (ogenschijnlijk) bewusteloze vrouw op de weg. Als Anne en Guido besluiten om haar mee naar binnen te nemen, ontstaat er een nachtmerrie waar Anne maar niet uit kan ontwaken. Guido, de vrouw en de geliefde hond verdwijnen. Anne gaat op onderzoek uit. Wie is Guido eigenlijk? Wie is deze jonge vrouw? En hoever ga je voor liefde? Deze vragen worden beantwoord in deze geweldige thriller. Die ik een dikke 5 sterren geef. Michael Berg, u heeft er een fan bij!

Psychologe Anne Givernaud woont samen met haar vriend Guido in Morteroux, een afgelegen plaatsje in Zuidwest-Frankrijk. Als Anne op een avond thuis komt van haar werk ligt er vlak bij hun huis een onbekend meisje op de weg. Ze bieden het onbekende meisje een slaapplaats aan voor de nacht. Als Anne de volgende ochtend met een kater wakker wordt is haar huis een ravage en Guido en het meisje zijn verdwenen en begint de zoektocht ... De politie verdenkt Guido van moord maar daar wilt Anne niets van weten maar wat weet ze eigenlijk van Guido ...

Het verhaal wordt vanuit Anne verteld en speelt zich relatief allemaal in een korte tijd af. Je denkt het helemaal voor elkaar te hebben maar dan staat je leven op de kop en gebeuren er dingen die je niet voor mogelijk houdt. Anne neemt je mee op zoektocht naar Guido en naar de waarheid. Je weet al vrij snel waar het verhaal om draait maar ondanks dit weet Michael Berg je tot de laatste blz te boeien. Hij heeft een aantal prachtige wendingen in het verhaal verwerkt en weet de spanning goed op te bouwen en tot een prachtige ontknoping te laten uitlopen. De karakters zijn prima uitgewerkt hoewel er wat mij betreft wel wat meer psychologische diepgang aan Anne had mogen geven vanwege haar beroep. Guido is een ruwe bolster blanke pit en weet je in je hart te sluiten ondanks zijn verleden.

Michael Berg weet je continue te boeien met een schrijfstijl die heerlijk leest en vlot is.  Een boek waar je in begint en pas neerlegt als het uit is. Een eersteklas pageturner.