Recensies: Op een ochtend - Virginia Baily

Auteur: Virginia Baily
Recensie: Marjon, Xandra, Nynke, Coenraad
ISBN: 9789026331176
384 pagina's | Ambo|Anthos Uitgevers | oktober 2015

Virginia Baily:
Virginia Baily studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de universiteit van Exeter. Voor haar eerste roman, Africa Junction, won ze de McKitterick Prize in 2012.

Rome, 1943. Op een sombere ochtend kruisen de blikken van twee jonge vrouwen elkaar. De 33-jarige Chiara staat op het punt de stad te ontvluchten naar een veiligere plek. De ander is met haar man, zoon en dochtertje een vrachtwagen in gedreven om te worden afgevoerd, de duisternis in. In dat ene, eindeloze moment neemt Chiara een beslissing die de rest van haar leven zal bepalen: ze roept de jongen, waarna zijn moeder hem in wanhoop in haar armen duwt.

Een mooi en gevoelig maar ook verdrietig verhaal over Daniele, de jongen die door Chiara als een eigen zoon wordt behandeld nadat ze hem in een opwelling uit handen van de Duitsers heeft weten te redden. Daniele komt echter niet meer over deze gebeurtenis heen, is beschadigd en erg ontoegankelijk. Je leest hoe Chiara haar verdriet beleeft, dat gaat heel diep. Het verhaal loopt verder als een Brits meisje zegt Daniele's dochter te zijn. Je blijft lezen, het is aangrijpend en meeslepend. Wederom is duidelijk hoe de oorlog kan doordenderen in latere generaties, alsof littekens erfelijk zijn. Virginia Baily maakt dat heel goed duidelijk in haar boek. Prachtig en aangrijpend boek tegelijk. Toch wat kanttekeningen: Het switcht heen en weer tussen 'heden' en verleden zonder dat eerst duidelijk is in welk tijdperk het zich afspeelt. Ook wordt er af en toe teveel uitgeweid over zaken die er minder toedoen. Het haalt helaas wat de vaart uit het verhaal. Daarom is het eerst moeilijk inkomen. Maar de moeite waard om door te lezen!

Xandra Sc:
Ik lees niet vaak een oorlogsroman, ik werd in dit boek gegrepen door het verhaal. Het verhaal is pakkend en beeldend geschreven vond ik. Ik waande me in de vieze straten en voelde de regen waar de schrijfster mee begint. Het boek speelt zich af in de oorlog vanaf ongeveer 1943 (verleden) en in het nu, 1973. Je volgt de hoofdpersoon Chiara en Daniele voor wie zij de zorg op zich neemt gedurende de oorlog.

De diepgang van het verhaal met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog vond ik matig. Zijdelings worden bepaalde gebeurtenissen aangestipt. Maar des te meer gaat het over emoties, welke in soms poëtische zinnen wordt verwoord.

"En het is de blik van die andere vrouw die bevestigt dat ze niet hallucineert. Allebei kijken ze weer naar buiten." Het is niet te bevatten wat zich allemaal in de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld. Dat vond ik erg blijken uit deze zin. Waar Chiara via een ander persoon/ander menselijk leven bevestiging zoekt om de afschuwelijke werkelijkheid te bevatten. Het wordt bevestigd door die ander, maar bevatten lukt niet.

In de titel ligt besloten dat het leven van Chiara, Daniele, Cecilia en Maria plotseling verandert op een ochtend. Door 1 beslissing of gebeurtenis. Een pakkende titel, die snel in het boek duidelijk wordt, maar nog een diepere laag geeft als Maria ook in beeld komt.

Het einde van het boek is wat open, maar geeft hoop voor de toekomst. En gaf mij een mooi en fijn gevoel. Ik geef dit boek 3 ½ ster, het is een mooie roman, maar voor mij had er iets meer diepgang in mogen zitten. De emoties vind ik echter wel erg mooi verwoord.

Nynke:
Op de cover een typisch Italiaanse straat met hoge huizen en een smalle straat. We zien een vrouw met een koffer en een jongetje. Het thema is interessant en heeft veel potentie. Het speelt zich af in de jaren veertig en zeventig. Op een dag is een jonge vrouw getuige van een razzia in het getto van Roma. Een Joodse moeder weet één van haar kinderen over te dragen aan de ze jonge vrouw, Chiara. Zij stelt alles in het werk om hem te redden. Ze overleven de oorlog, maar de rest van zijn familie is uitgemoord. Dit boek heeft verschillende invalshoeken en handelt over het heden en het verleden, maar dat niet alleen. Het wordt ook vanuit verschillende personen vertelt. Het is heel indrukwekkend geschreven en roept de interessante vraag bij mij als lezer op, of de moeder er uiteindelijk goed aan heeft gedaan op deze manier haar zoon te redden. Het voornaamste karakter in dit boek is Chiara. Hoewel haar overlevingsdrang in de oorlog en de liefde voor de jongen duidelijk overkomen op de lezer, mis ik toch een stuk in het verhaal waarin de relatie met de jongen, Daniele, wat meer wordt uitgediept. Uit de hoofdstukken die zich in het heden afspelen, blijkt duidelijk dat ze het niet makkelijk hebben gehad samen, maar dat wordt niet expliciet beschreven. Ook had ik graag gezien dat ook het verhaal vanuit Daniele zelf verteld zou worden. Dit had denk ik nog meer losgemaakt bij de lezer. Dit boek gaat over onvoorwaardelijke liefde, vergeving en de elasticiteit van mensen.

Rome 1943, Chiara Ravello is onderweg van Gennarro’s bar naar huis. Deze bar ligt in de ghetto (de Joodse wijk). Op dit moment worden veel Joden op transport gezet. Chiara blijft even staan om toe te kijken dan ziet ze een gezin. De wanhopige ogen van die vrouw vinden die van Chiara. De vrouw duwt haar zoontje van zich af en Chiara roept op dat moment dat het haar neefje is en neemt de jongen (Daniele) mee naar haar huis. Daniele is geen voorbeeldige jongen en groeit op tot een beschadigd persoon. Chiara heeft heel wat te stellen met hem en ondanks dit blijft ze van hem houden.

Op een ochtend heeft twee verhaallijnen. Het begint in Rome in de Tweede Wereldoorlog en het tweede verhaallijn speelt zich af in 1973. Het verhaal in de Tweede Wereldoorlog laat zien hoe een gezin verscheurd wordt en een jonge vrouw zich om hun kind ontfermt. De liefde die Chiara voor Daniele heeft gaat ver en kent ook een aantal geheimen.  De tweede verhaallijn speelt zich af in 1973. Een jong meisje belt Chiara en heeft vragen omtrent Daniele Levi. Later blijkt dat het haar vader is en zij probeert via Chiara meer over hem te weten te komen. Tijdens het lezen had ik soms wat moeite om mijn aandacht bij het verhaal te houden, dit is te wijten aan de zinnen en het taalgebruik waardoor het niet vlot en makkelijk leest. Het heen en weer springen tussen de twee verhaallijnen schets een goed beeld maar verliep niet geheel gladjes. Chiara is als persoon goed uitgewerkt, maar bij de andere personen had dit wat meer gemogen, hierdoor ontbrak de diepgang van het verhaal en bleef het wat mij betreft te oppervlakkig.

Op een ochtend is een tragisch verhaal dat geheimen kent. Een zoektocht naar antwoorden met pijnlijke herinneringen.