Recensies: Schakels - Nico de Beer

Titel: Schakels
Auteur: Nico de Beer
Recensie: Clasien, Marjon, Xandra Sc, Coenraad
ISBN: 9789491875182
370 pagina's | Uitgeverij LetterRijn | november 2015

Nico de Beer:
Nico de Beer werkt in het onderwijs. In 2012 studeerde hij af aan Fontys Hogeschool Journalistiek. Tijdens deze studie werkte De Beer drie maanden voor Amerikaanse kranten in Boston, Massachusetts. Schrijven doet De Beer vanaf het begin van de jaren negentig. Tussen 1998 en 2007 publiceerde hij drie romans, waaronder Overtocht naar Zweden, een familiedrama rondom de ramp met de veerboot Estonia op de Oostzee. Schakels is de eerste thriller van Nico.  Het is de eerste ‘Steven Goossens thriller’ in een reeks. Goossens is een Antwerpse rechercheur die voor de vreemdelingenpolitie werkt. Nico: ‘Na gedegen research wil ik de lezer ook achtergrondinformatie geven over de problematiek waarmee Goossens wordt geconfronteerd. In deze eerste thriller krijgt de lezer meer inzicht in de wereld van vrouwenhandel en prostitutie. Met mijn onderwerpkeuze wil ik de lezer meer bieden dan alleen een spannend verhaal. Ik wil hem aanzetten tot nadenken.’ De passie voor schrijven bestaat voor Nico niet alleen uit het vertellen van een goed verhaal; hij reist graag naar de locaties die in zijn boeken een rol spelen.

De Brusselse taxichauffeur Walter Sevenijns staat 's nachts in de hoerenbuurt op een klant te wachten. Hij hoort iemand gillen en gaat op onderzoek uit. Op de binnenplaats van een club staat een aan de muur geketende vrouw. Dan gaat een deur open, wordt de ketting losgemaakt en de vrouw naar binnen getrokken. Walter raakt het beeld van de prostituee niet kwijt en bedenkt een plan om haar te bevrijden. Hij treft vergaande voorbereidingen voor zijn eenmansactie, maar tegen wie hij het moet opnemen is hem niet duidelijk. Rechercheur Steven Goossens krijgt het dossier over een vermiste Poolse vrouw op zijn bureau. Samen met zijn collega Kris van Diemen komt hij een Pool op het spoor die met de zaak te maken heeft. Het kat-en-muisspel dat volgt, leidt tot Goossens' vertrek naar Polen, waar hij in het kader van grensoverschrijdende politiesamenwerking dertig dagen de tijd heeft om de vrouwenhandelaar op te sporen en in te rekenen.

Schakels is de debuut thriller van Nico de Beer. In deze thriller snijdt hij het probleem van de vrouwenhandel aan. Izolda speelt de hoofdrol, een Poolse schoonheid die onder het mom van een baan in een kapperszaak vertrekt vanuit Polen naar België, Brussel. "Izolda was het soort vrouw op wie iedere man verliefd zou worden. Blond met een gebruinde huid, een sprankelende mond en wenkbrauwen die haar blauwe ogen sprekend deden uitkomen, een juweeltje". Ze belandt in Club Ambelle, "Ze is ontvoerd door lieden die zich ophouden in de seksindustrie".

Walter, taxichauffeur, wacht op een klant en ziet dat er een vrouw aan een ketting buiten een sigaretje rookt. Hij kan dit niet loslaten en gaat op onderzoek uit, zo komt hij in aanraking met Izolda. "Alles aan die man was omringd geweest met leugens, al die jaren". hier komt zijn vrouw Miriam na acht jaar huwelijk achter. Er bestaat voor Walter nog maar één wereld en dat is die van Izolda. Hij zal er alles op alles zetten om haar terug te brengen naar Polen. Je belandt in een wereld van criminelen maar ook walgelijke klanten. Rechercheur Steven Goossens krijgt het dossier over een vermiste Poolse vrouw op zijn bureau. Dit leidt tot Goossens' vertrek naar Polen waar hij de vrouwenhandelaar wil op sporen. Een goed boek met een actueel onderwerp, soms wat te uitgebreid vind ik.

Xandra Sc:
Het begin van dit boek vond ik vrij zakelijk, afgezien van de brief waarmee het boek begint. Daardoor was het wat lastig om gelijk goed in dit boek te komen. Maar naarmate het boek vorderde vond ik het steeds spannender worden. Je volgt een aantal hoofdpersonen, waaronder de criminelen, gedupeerden en de politie. Waarbij ik me het meest in het verhaal van Walter en Izolda kon vinden, de gedupeerden. Ik kreeg empathie voor Izolda en hoopte dat ze weer naar haar familie kon. Na het eerste deel wordt het boek makkelijker leesbaar en wilde ik steeds verder lezen. In het begin dacht ik dit is een vrij standaard spannend boek, maar het boek kreeg toch een paar onverwachte en spannende wendingen.

Het boek speelt zich af in Brussel/ Antwerpen en in Polen. Ik vond het een boeiende afwisseling. Het gaat over de criminele zijde van de gedwongen prostitutie. Het boek steekt goed in elkaar, afwisselend en boeiend om te lezen. Het enige minpunt vond ik dat sommige stukken in het boek wat langdradig waren en er dus soms erg veel details werden weergegeven.

Ik lees niet vaak meer thrillers en ben daar heel kieskeurig in geworden. Maar dit is weer eens een echte thriller. Wat een verrassing! Van de eerste bladzijde word je het verhaal ingezogen en je wilt het boek niet meer wegleggen. Een echte pageturner dus. Het boek volgt Walter, Steven (rechercheur) en Izolda. Het bestaat dus uit drie verhaallijnen. Elke verhaallijn is boeiend. Maar omdat het boek ook nog eens wisselt tussen heden en verleden vond ik het af en toe een beetje verwarrend. De omschakeling kostte een beetje moeite. Maar het verhaal is zo goed dat ik dat terzijde schuif. Absoluut een aanrader voor thriller-liefhebbers.

Walter Sevenijns is een Brusselse taxichauffeur. Als hij 's nachts in de hoerenbuurt hoort gillen gaat hij op onderzoek uit. Op een binnenplaats ziet hij een vrouw geketend aan de muur staan roken. De deur gaat open, de vrouw wordt losgemaakt en mee naar binnen genomen. Walter blijft dit beeld maar zien en raakt het niet kwijt. Hij bedenkt een plan om  haar te bevrijden. Rechercheur Steven Goossens krijgt op zijn bureau een dossier van een vermiste Poolse vrouw. Hij gaat samen met zijn collega Kris van Diemen aan de slag met deze zaak en dan stuiten ze op een Pool die iets met deze zaak te maken heeft. In het kader van grensoverschrijdende politiesamenwerking vertrekt Goossens naar Polen en heeft 30 dagen de tijd om de vrouwenhandelaar op te sporen...

Schakels heeft twee verhaallijnen, namelijk het verhaal van Walter en het verhaal van de twee rechercheurs. Het verhaal van Walter begint met een brief aan zijn vrouw dat hij bij haar weg gaat. Gedurende het verhaal wordt duidelijk wat zijn beweegredenen zijn. Het verhaal van de twee Antwerpse rechercheurs nemen je mee op onderzoek naar de vrouwenhandel. Je wordt meteen al bij het begin gegrepen door het verhaal en zit er ook meteen goed in. Door de makkelijke schrijfstijl blijf je geboeid lezen. De twee verhaallijnen zijn goed in detail beschreven en je kunt jezelf goed verplaatsen in de personages.

Het onderwerp is heden ten dage helaas nog steeds aan de orde. Schakels is een thriller vol met actie en spanning welke mij tot aan de laatste blz bleef boeien.