03-01-16

Recensie: De aard van jouw beestje - Marc Stijfs & Jos Crijns

Titel: De aard van jouw beestje
Auteur: Marc Stijfs & Jos Crijns
Recensie: Xandra Sc
Genre: Psychologie (Management)
ISBN: 9789082436709
208 pagina's | Avance Beheer B.V | 2015
Marc Stijfs & Jos Crijns:
Sinds 1998 is Marc Stijfs actief in de werving- & selectiebranche en vanuit verschillende directie- en salesfuncties steeds nieuwsgierig gebleven naar de oorsprong van het menselijk handelen. Waarom doen mensen de dingen die ze doen, en waarom op een voor hen typerende manier? 

Op basis van deze interesse heeft hij, samen met Jos Crijns, eind 2015 zijn eerste managementboek geschreven met als titel: 'De aard van jouw beestje' en begin 2013 een nieuw bedrijf opgericht: MyDrives MyHabits. Daarbij brengt de persoonlijkheidsanalyse MyDrives de onderliggende drijfveren van mensen helder in kaart. 

MyHabits doorbreekt vervolgens vaste gewoonten en reikt praktische hulpmiddelen aan om jezelf en de mensen om je heen beter te begrijpen en te waarderen. Daarnaast leren deelnemers aan MyDrives MyHabits hoe hun individuele gedrag beter aansluit op dat van een ander. Met als overkoepelend resultaat dat de onderlinge communicatie effectiever wordt en relaties aan kracht winnen.

Over het boek:
Wat heb je als professional of organisatie nodig om succes te kunnen hebben? In de eerste plaats zelfinzicht. Als je de ware aard van je beestje kent, wordt het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om je gedrag af te stemmen op een werk- of andere situatie die daar echt om vraagt. Maar je moet dan ook de ander begrijpen, weten hoe de beestjes om je heen in elkaar zitten. Want waarom kun je met de ene persoon lezen en schrijven en gaan van een ander je nekharen recht overeind staan? Als je vervolgens anders denkt en vooral anders doet, ben je definitief op weg. Wij weten het zeker: dit boek maakt een completer en succesvoller mens van je.

Recensie door Xandra Sc:
Bij ontvangst blij verrast over dit boek. Het boek heeft een handzaam formaat. Het ziet er door kleurgebruik, plaatjes en tekstueel erg aantrekkelijk uit.

Het boek begint met de volgende tekst;
Waarom reageer jij
Toch altijd zo?
Wie?
Jij! Ik?
Ja, jij.
Hoezo?
Wat hoezo?
Omdat je altijd
Reageert alsof…
Tja, zo ben ik.
Tuurlijk niet!
Tuurlijk wel!

Dit geeft in grote lijnen de essentie van dit boek weer. Inzicht krijgen in jezelf, team, organisatie. Om zo het beste uit jezelf, team, bedrijf te kunnen halen. Een andere belangrijke zin over het onderwerp van het boek; De cultuur binnen een organisatie is van grote invloed op het realiseren van die strategie. Welk poppetje zet je waar en met wie samen. Uit eigen ervaring, weet ik dat een concept/doel hierop groeit of stuk slaat. In dit boek ontdek je, je eigen aard, maar kan je ook de aard van het beestje van anderen ontdekken. En hoe je tot een High performance bedrijf kan komen.

Het boek is geschreven vanuit de praktijk met een persoonlijke visie. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd. Wel worden er allerlei theorieën bij betrokken. De opbouw van het boek; het boek bestaat uit 3 delen, welke weer onderverdeeld zijn in 5 principes. Er wordt gekeken naar: Waarom? Wat? Hoe?

Deel 1: Wat wil het beestje nu echt?
De motivatietheorieën van Maslow en de drijfverentheorie van Graves worden besproken, om een en ander te verhelderen. Er zijn kleuren aan drijfveren gehangen, welke door het gehele boek verder gebruikt worden. De theorie van Graves past perfect bij het inzicht verkrijgen in jezelf. Er wordt beschreven Waarom we doen, wat we doen?

Deel 2: Het gewoontegedrag van jouw beestje. Hier krijg je inzicht in hoe de hersenen werken. Hierdoor krijg je meer inzicht in gewoontegedrag en waarom je dus dingen op de automatische piloot doet. Er staat in beschreven hoe je gewoontegedrag kan doorbreken. Between stimulus and response, there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom (Viktor E. Frankl, Man’s Search for Meaning).  Herken trigger, neem een pauze en reageer.

Wil je nieuwe gewoonten creëren en nieuw gedrag aanleren. Dan moet je een nieuwe verbinding of een nieuwe weg aanleggen in je hersenen. En vooral: deze weg regelmatig volgen.

Deel 3: High Performance. Hier wordt gekeken vanuit organisatieniveau om naar een goede bedrijfscultuur te komen en doelen te kunnen bereiken. Dit deel vond ik wel lastig om te lezen, omdat ik dit niet goed kan plaatsen in mijn eigen kader.

In bijlage 1 worden de gebruikte zeven kleuren in de praktijk beschreven, wat zorgt voor een helder inzicht, als je hier nog nooit mee gewerkt hebt. Ook met kenmerken en veel voorkomende beroepen. In bijlage 2 staan echte verhalen uit het bedrijfsleven, dit vond ik wat summier. Het is herkenbaar maar ik vond het wat kort.

Conclusie: Een interessant boek om inzicht te krijgen hoe en waarom we gewoontegedrag vertonen. Hoe je gewoontegedrag kan omzetten naar ander gedrag om meer te bereiken. Inzicht te krijgen hoe je beter of goed kan samen werken met andere personen met andere drijfveren en de drijfveren te kunnen herkennen. Het leest makkelijk en is mooi vormgegeven. Ik vond het een boek om inzicht te krijgen, maar ik vond het nog zeer moeilijk om vanuit hier zelfstandig te veranderen. Oefeningen waren misschien goed geweest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen