Recensie: De jongen uit het woud - Jen Minkman

Titel: De jongen uit het woud
Auteur: Jen Minkman
ISBN: 9789492098009
256 pagina's | Storm Publishers | 2014
Jen Minkman:
Jen Minkman schrijft chicklit en young adult-boeken voor uitgeverijen Ellessy en Storm Publishers.Jen werd geboren in Alphen aan den Rijn, en verhuisde op 19-jarige leeftijd naar Den Haag voor haar studie aan de Haagse Hogeschool. Na een uitwisseling, stage en masterstudie in Salzburg, Brussel en Cambridge kwam ze terug naar Den Haag en werd lerares Engels op een middelbare school. In haar vrije tijd speelt ze piano, gitaar of viool. Ook leest ze het liefst honderd boeken per jaar, en bij voorkeur schrijft ze er ook een paar! Vaak maakt ze zelf een soundtrack bij haar boeken, omdat muziek altijd een belangrijke rol voor haar speelt bij creativiteit.

Julia knielde neer bij de roerloze gestalte en zag vol afgrijzen dat de linkerkant van zijn gezicht besmeurd was met bloed. Hij was met zijn hoofd op een puntige steen terecht gekomen. De hoofdwond zag er vreselijk uit. 'Michael?' fluisterde ze zachtjes. Ze legde een trillende hand op zijn voorhoofd. 'Kun je me horen?'

Julia is al jaren verliefd op Michael, de knapste jongen van de school. Wanneer hij haar eindelijk ziet staan, zet hij haar na een paar afspraakjes op kille wijze aan de kant. Julia's zomervakantie begint met een gebroken hart. Een paar dagen later krijgt Michael een motorongeluk en is hij door de klap compleet veranderd. Vanaf dat moment staat haar leven op zijn kop. Michael wil haar terug. Maar waarom is hij zo anders? En kan ze hem nu wél vertrouwen?

Recensie door Clasien:
Julia een leuke meid met een echte vriendenkring met wie ze alles deelt. Vooral Gaby is haar steun en toeverlaat. Julia is verliefd op Michael. Sinds Michael een ongeluk heeft gehad is zijn persoonlijkheid veranderd. "Hij is een bijzondere jongen". Michael is zachter geworden en vriendelijker dan voorheen. "Julia kreeg het gevoel dat ze niet langer tegen Michael zat te praten, maar tegen iemand anders".

Anna, het zusje van Julia, maakt dwaaltochten in het bos. "De jongen uit het woud, fluisterde Julia. De jongen die ze heeft getekend. Die ze beschrijft in haar dagboek". Anna gelooft dat zij de prins van het woud heeft ontmoet, Legolas. Dit geheim draagt Anna met zich mee, "Die blik in haar ogen was vreemd, die klopte niet. Ze keek niet geheimzinnig. Nee, het was een angstige blik - haar zusje was bang". Dan verdwijnt Anna in het bos...

Het woud heeft een grote invloed op dit verhaal, vooral de bomen. Dit boek is een liefdesverhaal, maar dan anders. Een beetje magisch.