Recensie: Dik, druk en dronken - Nanda Roep

Recensie: Xandra
ISBN: 9789490983352
260 pagina's | Uitgeverij Nanda | november 2015

Nanda Roep:
Is sinds 20 jaar een geliefd auteur. Eerst jeugd en nu steeds meer volwassen. Nanda Roep schrijft herkenbaar vlot, met mooie inzichten en diepgang.

Na een leven vol zorg vindt een vrouw zich terug: dik, druk en dronken...

Hoofdpersoon Janine was in haar leven druk met eerst de sportcarrière van haar broer, toen de loopbaan van haar partner (architect) en daarna de zorg voor haar kinderen. Als veertiger vindt ze zichzelf terug: dik, druk en dronken. Nu gooit ze het roer om. Met alle gevolgen van dien.

Recensie door Xandra:
Het boek wordt neergezet als een boek over de midlife crises van de vrouw. Zelf denk ik daar anders over. Ik denk dat het meer gaat over een vrouw van middelbare leeftijd, (40+), die haar leven teveel heeft ingezet voor anderen. Haar werk opgegeven heeft om haar man bij te staan, kinderen op de wereld zetten (volgens rollenpatroon), zich moet gedragen zoals ze denkt dat een vrouw dat moet doen. Vrouw thuis, kinderen krijgen en het huishouden, terwijl de man veel werkt en sport en een sociaal leven leidt …

Naarmate ze ouder wordt realiseert de hoofdpersoon Janine (genoemd Jan) dat haar leven niet meer van zichzelf is. Ze leeft voor een ander. Ze leefde in teken van haar broer, nu leeft ze in teken van haar gezin (man, dochter en zoon), maar wat heeft ze daar voor moeten opgeven, wie is Janine zelf? Ik vind dat dit boek dus ook meer weg heeft van een hoofdpersoon die op zoek is naar zichzelf, een vrouw die tijdens haar leven nooit aan zichzelf dacht maar altijd aan een ander en wat de ander van haar dacht, dan over een vrouw in de midlife crises.

In dit boek draait Janine al snel door, ze gaat weg van huis om na te denken. Nadenken over haar verleden, waarom ben ik zoals ik ben? Waarom heb ik bepaalde keuzes gemaakt? Waarom ben ik niet gelukkig? Waarom voel ik mij alleen? Als Janine in een hotel zit ontmoet ze een oude schoolvriend (ex vriend), met deze man praat ze veel en hij weet de mist in haar hoofd wat te laten verdwijnen. Ze besluit daarom haar broer te gaan zoeken die ze al 10 jaar niet heeft gezien. Op deze reis neemt ze haar dochter mee. Sporadisch heeft ze wel contact met haar man, die inziet dat Janine niet gelukkig is, maar die ook wel is vastgeroest in een rollen (gewoonte) patroon. Lukt het Janine en Bram (haar man) om het gezin bij elkaar te krijgen en samen gelukkig te worden? Want per slot van rekening houden ze wel van elkaar.

Voor mij (37 jaar en vier kinderen) is dit boek erg herkenbaar. Ik denk dat veel moeders zichzelf wel eens voorbij lopen en denken, en ik dan? Waar ben ik? Waar sta ik? Ik vond het dan ook leuk om te lezen dat dit door andere mensen ook wel zo ervaren kan worden. En dat je gedachten ordenen helemaal niet zo verkeerd hoeft te zijn. Tenslotte mag iedereen zich vrij en goed voelen in het leven dat ze leiden.

Ik vond het dus een vermakelijk en leuk boekje, dat snel, vlot en verfrissend is te lezen. Ben je fan van het boek: De ontsnapping van Heleen van Royen dan is dit boek zeker ook geschikt voor jou. Erg hoogstaande literatuur vind ik het niet, het is makkelijk geschreven. Ik geef het boek dan ook 3*

Bij deze roman is een bijpassende song gemaakt, met een videoclip. De song is gezongen door de auteur en heet: Tijd over. De lyrics zijn mede opgebouwd met teksten uit het boek. De videoclip is gemaakt door haar partner, cabaretier Silvester Zwaneveld. De clip is te vinden op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AQbgZYRNDjE Ik moet erbij vermelden dat ik dit heel origineel vind. Ik vind de clip verassend en fris. Geeft zeker extra punten...