Recensie: Het heft in eigen hand - Stephanie Laurens

Titel: Het heft in eigen hand
Auteur: Stephanie Laurens
ISBN: 9789402704303
514 pagina's | HarperCollins | november 2015
Stephanie Laurens:
Stephanie Laurens wordt geboren op Sri Lanka en verhuist als kind naar Melbourne, Australië. Na een PhD in biochemie vertrekt ze met haar man naar Groot-Brittannië, waar ze beiden werken als wetenschappelijk onderzoeker. Ze wonen in een 16-eeuwse cottage en zijn omringd door geschiedenis. Terug in Australie leidt ze een eigen laboratorium in kankeronderzoek. Op een avond is ze door haar voorraad historische romans heen .. en besluit ze er zelf een te schrijven. Zo ontdekt ze haar schrijftalent. Ze stop met haar wetenschappelijk onderzoek en wordt fulltime-auteur.

Heather Cynster peinst er niet over om te trouwen! Dat wil zeggen, op een verstandshuwelijk zit ze absoluut niet te wachten. Heather wil trouwen uit liefde, ze wil overrompeld worden en veroverd door haar eigen held. Ze weet zeker dat ze zo'n man niet zal vinden op de gebruikelijke - doodsaaie - Londense balavonden. Vastbesloten haar ware liefde vinden, besluit ze haar heil elders te zoeken - en bezoekt ze een volkomen onoorbare soiree. Haar gewaagde poging wordt echter ruw verstoord door Timothy Danvers, Viscount Breckenridge, die haar gebiedt onmiddellijk te vertrekken, nu haar reputatie nog intact is. Tot zijn ontzetting brengt zijn bemoeienis haar juist in gevaar. Ze wordt door een onbekende man in een rijtuig geduwd en ontvoerd. Timothy zet meteen de achtervolging in om die opstandige Heather te redden - en misschien wel de held te zijn waar ze al die tijd naar op zoek is geweest. Zal het hem lukken om Heather uit de handen van haar ontvoerders te bevrijden of wacht haar een erger lot?

Recensie door Marjon:
Het is 1839 en in hoge kringen is het niet de gewoonte om uit liefde te trouwen. Toch is Heather Cynster niet anders van plan. Met een groot gevoel voor eigenwaarde is ze als vrouw haar tijd vooruit en is ze op haar 24e nog steeds niet getrouwd. Omdat ze wacht op de ware… Dit is het eerste boek dat ik las van Stephanie Laurens en ik heb er van genoten. Het boek staat bol van de romantiek, zonder dat het zoet of irreëel wordt. Vooral het feit dat Heather als een sterke vrouw wordt neergezet maakt het toch een goed verhaal. De reden voor de ontvoering blijft wel een beetje vaag. Maar ik weet dat er een behoorlijke serie over de Cynster familie voor deze serie  zit en waarschijnlijk ligt de reden daarin. Het boek is behalve romantisch ook nog een beetje spannend en voelt dan weer tijdloos, dan weer echt een verhaal van die tijd.