Recensie: Het onmogelijke leven - Kate Scelsa

Titel: Het onmogelijke leven
Auteur: Kate Scelsa
ISBN: 9789044826234
296 pagina's | Clavis Uitgeverij | november 2015

Kate Scelsa:
Kate Scelsa speelt toneel en schrijft boeken. Soms zelfs tegelijkertijd. Grote gedeelten van Het onmogelijke leven pende ze immers tijdens haar rol als secretaresse in de acht durende voorstelling Gatz.

De zestienjarige MIRA begint met een schone lei op een nieuwe school. Deze keer zal ze doen alsof ze net als alle andere tieners kan functioneren, dat heeft ze haar ouders beloofd. Alsof ze niet doodmoe wordt van dit leven, en zich alleen echt wakker voelt als ze bij Sebby is.

SEBBY is Mira's gay best friend. Hij lijkt altijd opgewekt, al is het leven in zijn pleeggezin allesbehalve een pretje. Samen hebben Mira en Sebby een wereld van magische rituelen en spontane roadtrips verzonnen, om het onmogelijke leven mogelijk te maken.

JEREMY, de verlegen jongen die zich na een incident aan het einde van vorig schooljaar in isolement heeft teruggetrokken, staat plots oog in oog met Sebby en Mira. En daarna zal zijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

Het onmogelijke leven is het debuut van Kate Scelsa. Het gaat over de drie jongeren: Sebby ook wel Sebastian genoemd, Mira (Miranda) en Jeremy. Alle drie hebben hun eigen problemen. Mira kampt met een depressie (volgens haar moeder komt het door teveel aan suiker) en heeft haar ouders beloofd te functioneren als ieder andere 16-jarige, maar wel op een nieuwe school. Ze heeft altijd het gevoel niets waard te zijn en tegen haar oudere, in haar ogen perfecte zus, op te moeten boksen. Zij is slimmer, heeft een beter figuur en doet alles wat haar ouders maar verwachten. Mira daarentegen doet het allemaal anders. Sebby is haar beste vriend, zij heeft hem tijdens haar opname ontmoet en sindsdien zien ze elkaar iedere dag ondanks dat Sebby een andere school bezoekt. Ook al is hij daar meer niet dan wel. Na een traumatische gebeurtenis mijdt hij de school liever. Hij woont bij een pleeggezin waar het allemaal chaotisch aan toe gaat. Zijn pleegmoeder wil het niet accepteren dat Sebby gay is. Dan is er nog Jeremy die bij zijn vader woont en een relatie heeft met een man. Jeremy voelt zich een buitenbeentje en door het opzetten van een kunstclub komen de drietal met elkaar in aanraking. Vanaf dan veranderd alles in ieders leven.

Het boek begint met een korte intro, de eerste zin snapte ik eerst niet maar aan het einde weet je op wie het gebaseerd is: ''Je bent hier eerder geweest. Je kunt nog terug naar hen''

Eigenlijk is het een zeer treurige zin, je hoopt vaak dat het boek een happy end heeft. Helaas heeft dit boek een open einde, ik had graag geweten hoe het met betreffende personage af was gelopen. Maar misschien dat er nog een tweede deel mag komen waarin het blijkt?

Het boek gaat over pesten, anders zijn, drugs, depressie en een ingewikkelde vriendschap. Scelsa heeft het boek naar mijn mening perfect in elkaar gezet. Beetje voor beetje kom je meer over de personages te weten. Je gaat ze begrijpen. Je snapt waarom zij zich buitenbeetjes voelen en begrijpt ook waarom ze bepaalde acties ondernemen. Ze proberen koste wat het kost het onmogelijke leven mogelijk te maken. Ook al gaat het niet iedereen even goed en makkelijk af.

Het zijn korte hoofdstukken, makkelijk leesbaar, en je gaat er als een wervelwind doorheen. Je pikt de emoties op die het drietal voelt, er is veel aandacht aan besteed. Wat het boek net dat beetje extra geeft die het nodig heeft. Het verhaal wordt wel op verschillende manieren vertelt, zo vertelt Jeremy in de ik-vorm, Mira in de hij/zij perspectief en Sebby's verhaal wordt weer door iemand anders verteld. Het stoort helemaal niet dat het allemaal in een verschillende vorm is. Het boek heeft snel de aandacht te pakken, je wilt alleen maar door lezen.

Als dit een debuut is dan ben ik razend nieuwsgierig naar het volgende boek van Scelsa.