Recensies: Amandelbloesem - Nynke van der Beek

Titel: Amandelbloesem
Auteur: Nynke van der Beek
Recensie: Marjon, Nynke
ISBN: 9789090292199
200 pagina's | De Blinde Vlek | september 2015

Nynke van der Beek:
Nynke van der Beek heeft op haar 41e de diagnose ‘autistische stoornis' gekregen. Zij houdt van schrijven en van dieren, is getrouwd en heeft een dochter. Door te schrijven hoopt zij mensen een inkijkje te geven in de denkwereld van mensen met autisme.

Hoe zorg je voor je kind, wanneer je moedergevoel ver te zoeken is? Sofia, een 27-jarige kunsthistorica, probeert uit alle macht voor haar driejarige zoontje Jon te zorgen, maar heeft niet in de gaten dat zij zelf autistisch is. Wanneer het Meldpunt Kindermishandeling eraan te pas komt, lopen de dingen verkeerd. Sofia moet pijnlijke grenzen over in haar zoektocht naar de liefde voor haar zoon en goed moederschap.

Sofia is een intelligente jonge vrouw en moeder van de 3-jarige Jon. Ze houdt van haar zoontje en wil alles goed doen, maar het lukt haar niet. Ze vindt de klik met het moederschap niet en dat maakt haar erg onzeker. De reden is dat ze autistisch is (maar dat in eerste instantie nog niet weet). Ze schrijft in dagboekvorm aan het Autisme-centrum en juist dat is zo aangrijpend. Ze schrijft het heel autistisch zonder omhaal op. Ze denkt autistisch, neemt autistisch waar, voelt autistisch. Ik vind het een heel confronterend boek, herkende veel, maar ook niet alles. Ik ben geen moeder en elk autisme is weer anders. Maar het zegt hoe ongelofelijk goed Nynke dit heeft neergezet. Ze heeft zelf ook de diagnose Autisme gekregen en probeert via haar boeken over te brengen hoe dat is. Nou, wat mij betreft is ze daar in geslaagd! Sofia verliest zich in het leven van Vincent van Gogh, ze leest zijn biografie en er staan citaten tussen de dagboekverslagen in. Vandaar de omslag en de titel van het boek. Dit boek zou 10 sterren moeten krijgen, maar ik houd het wel bij de maximale 5 ;-)

Nynke:
Dit is met recht een indrukwekkend boek. Amandelbloesem is geschreven vanuit de ik-figuur Sofia. Al gauw ontdek je als lezer dat ze een brief schrijft aan een instantie om gediagnosticeerd te worden met autisme. Het geeft een geweldige inkijk in het leven van iemand met autistische trekjes. Het is zo knap hoe Nynke van der Beek, zonder toelichting te geven op autisme, zo goed op subtiele wijze weet te omschrijven hoe een autist door het leven gaat. Sofia omschrijft tot in detail alle prikkels die zij ervaart in het dagelijks leven; het geluid van het verkeer, de buren. Haar geworstel met sociale contacten; wat voor praatjes moet je maken, hoe moet je gezichtsuitdrukkingen van anderen interpreteren. Daarnaast heeft Sofia een peuter-zoon. Ze kijkt echt van afstand naar haar eigen kind en observeert hem bijna op een zakelijke manier. Ze zorgt voor hem zoals het moet volgens de boekjes. Ze leest voor, omdat dat pedagogisch verantwoord is en poetst de tanden van haar zoon Jon nauwkeurig volgens het schema van de mondhygiëniste. Ze is zich heel erg bewust van haar eigen tekortkomingen en dat maakt dit boek zo triest. Haar man is vrachtwagenchauffeur en is vaak dagen op pad, ze staat er dan alleen voor bij de zorg voor haar zoon.

De auteur heeft voor dit boek de Boekenmakersbendeprijs 2015 ontvangen in de categorie Ouder talent. Ze is zelf ook gediagnosticeerd met autisme en heeft een dochter. Het boek is fictie, maar is wel geïnspireerd op haar eigen ervaringen. Ze heeft het boek geschreven omdat er volgens haar meer ouders zijn zoals zij en er te weinig over gesproken wordt. Amandelbloesem laat mij achter met een mix van hoop en verdriet. Heel knap hoe Nynke van der Beek dit verhaal heeft weten over te brengen en de lezer zo echt weet te raken.

1. Dit is een boek helemaal in mijn straatje. Ik houd van boeken met een maatschappelijke boodschap of die ziektes en/of aandoening in de hoofdlijn hebben zitten. Staat zeker genoteerd!