Recensies: Faye en Sean - Marina Folkers

Titel: Faye en Sean
Auteur: Marina Folkers
Recensie: Marjon, Natasja, Clasien, Coenraad
ISBN: 9789086602988
422 pagina's | Uitgeverij Ellessy  | oktober 2015

Marina Folkers:
Marina heeft diverse banen gehad, maar haar hart ligt bij het schrijven. Zo heeft ze een tijdje geschreven voor En Route, een blad voor Frankrijkliefhebbers. Naast het schrijven van romans beheert ze een aantal Facebookpagina’s die te maken hebben met Londen, een stad waar ze helemaal verliefd op is.

Wanneer Faye tien jaar is, wordt ze door de ondoorgrondelijke Sean gered. Ze verklaart hem tot haar persoonlijke held. Als zij volwassen wordt gaat ze op zoek naar zichzelf en de liefde. Maar staat haar vriendschap met Sean hierbij niet in de weg? Sean heeft een moeilijke jeugd en alleen muziek houdt hem op de been. Dan komt de onhandige Faye in zijn leven en mede dankzij haar maakt hij zijn dromen waar. Maar durft hij ook te gaan voor wat hij het liefste wil in zijn leven?

Het boek mocht ik als recensie-exemplaar van de uitgeverij ontvangen, waarvoor hartelijk dank! Dit is een heel lief en teder liefdesverhaal. En dat omschrijft het hele verhaal. Ik miste wat diepgang, maar natuurlijk is het mogelijk tussen de regels door te lezen. Ook is de schrijfstijl een beetje simpel, alsof het voor jongeren is geschreven. Misschien is dat ook zo, maar ik kan het nergens terugvinden. Maar uiteindelijk is het toch een boek waar ik van heb genoten en bij het lezen werd ik een beetje verliefd op Sean. Hij mag dan de held voor 'FayFaye' zijn, maar hij is ook een beetje als een held neergezet. Niet te veel van verwachten, gewoon lekker lezen en genieten.

Natasja:
Wat kan vriendschap toch mooi zijn, zeker als je van jongs af aan al een vriendschap opbouwt waarvan je denkt dat kan nooit niks worden. Maar het tegendeel is waar, en dat komt in dit verhaal heel mooi tot zijn recht. Als Sean de kleine Faye red uit het water, is dit het begin van een mooie vriendschap tussen Sean en Faye, Sean de stille stugge jongen die helemaal leeft voor zijn muziek, en Faye die als tien jarige erop los babbelt en het hart van Sean weet te raken is zo hartverwarmend, dat je zelf ook van de lieve kleine Faye gaat houden. Naar mate ze ouder worden blijven ze contact houden en je ziet ze ieder op hun eigen manier ouder en wijzer worden, maar het contact verliezen doen ze nooit. Sterker nog, is dit nog wel vriendschap?

Ik heb er van genoten, zeker van de leuke stukjes als Faye weer eens vreselijk onhandig was, en Sean er altijd voor haar was als er weer eens iets was gebeurd met haar liefdes leven of de kleine ongelukjes. Ik denk dat dit vooral door de jeugd erg gewaardeerd zal worden, want wie wil er nu niet met een jongen als Sean gezien worden. Makkelijk te lezen, en met heel veel romantiek en humor, laat je verrassen zou ik zeggen.

Faye en Sean, a love story is een liefdesroman staat er op de voorkant, toch vond ik het meer neigen naar een YA. Vlot geschreven lees je over de groei van de vriendschap tussen Sean en Faye. Op jonge leeftijd leren ze elkaar kennen, ieders gaat zijn eigen weg. Ondanks de afstand en hun verschillende levens blijven ze altijd contact met elkaar houden. Als er problemen zijn steunen ze elkaar door dik en dun.

Waar het echt om gaat, de liefde voor elkaar, schijnen ze niet te zien. Een vriendschap waarin Faye en Sean voor elkaar bestemd zijn. Het boek is vrij dik, wat mij betreft had het iets minder gemogen. Ik vond het meer een meidenboek met de vlinders, feestjes en verliefdheden.

Faye is een tienjarig meisje dat soms een beetje onhandig is. Op een dag ziet Faye iets aan een tak hangen en dit trekt haar aandacht en ze wil het graag pakken. Maar dan opeens ligt ze in het water en wordt gered door Sean. Sean is ongeveer 7 jaar ouder. Faye roept Sean uit tot haar persoonlijke held ... Sean speelt gitaar in een band in repeteert in een nabijgelegen schuur en Faye gaat er regelmatig langs om te luisteren. Er ontstaat een vriendschap waar eigenlijk niemand tussen kan komen. Faye wordt volwassen en gaat op zoekt naar zichzelf en de liefde. Maar tijdens deze zoektocht naar de ware staat de vriendschap met Sean niet in de weg ...

In het begin van het boek had ik niet echt het idee dat het een liefdesverhaal zou zijn omdat het begint met Faye als tienjarig meisje. Naarmate je verder in het boek komt groeit niet alleen het verhaal maar ook merk je de verandering dat het inderdaad om een echte love story gaat die ook zijn hindernissen kent.  Faye en Sean de twee hoofdfiguren zijn goed uitgewerkt en zijn sterke persoonlijkheden. Je sluit beide vanaf het begin meteen in je hart en je leeft mee met ze in hun zoektocht naar de volwassenheid.

Marina hanteert een schrijfstijl die helemaal past in de stijl van een echte love story maar ook niet schuwt van een probleem als alcoholisme. Dit wordt even aangekaart en heel mooi in het verhaal verwerkt. Marina heeft een debuut neergezet dat er mag wezen en als je het uit hebt zit je met een glimlach op je gezicht nog na te genieten van deze zeer hechte vriendschap.