Recensies: Kater - Margje Woodrow

Titel: Kater
Auteur: Margje Woodrow
Recensie: Saskia, Thea
ISBN: 9789025761462
208 pagina's | Gottmer Uitgevers Groep | november 2015

Margje Woodrow:
Margje Woodrow Margje Woodrow is auteur van spannende young adult thrillers. Eerder verschenen van haar hand 'Examendeal' en 'Geraakt', die allebei werden genomineerd voor de Hebban Crimezone Beste YA Thriller Award.

Het hockeyfeest van Chloë loopt enorm uit de hand, met alle gevolgen van dien... Hoe kon dit feest zo uit de hand lopen? Wanneer haar oppasfamilie op vakantie gaat, mag de 16-jarige Teddy twee weken op hun huis passen. Haar hockeyvriendin Chloë haalt haar over om een groot feest te geven. De dag erna heeft iedereen een flinke kater - van de drank, maar ook van de ravage die ze hebben aangericht. Dan volgt het vreselijke bericht dat Chloë levenloos is aangetroffen. Wie had het op Chloë voorzien, en waarom? Langzaam wordt duidelijk dat de hockeyvrienden niemand kunnen vertrouwen - zelfs elkaar niet.

Bron: UitgeverijGottmer

Saskia:
Ik vond Kater een geweldig boek om te lezen. Het verhaal gaat over Teddy die samen met haar vriendin Chloë een feest geeft in het huis van haar oppas familie. De drank vloeit rijkelijk en het feest loopt enorm uit de hand. De volgende dag blijkt Chloë vermoord te zijn ... de vraag is natuurlijk door wie en waarom? Er komen nogal wat potentiële kandidaten voor in aanmerking, de schrijfster probeert je dan ook regelmatig op het verkeerde spoor te zetten. Uiteindelijk had ik wel door hoe de vork in de steel zat maar desondanks blijft het een goed verhaal! Het boek boeit van begin tot eind en dat is mede te danken aan de prettige en vlotte schrijfstijl van Margje Woodrow. Ik vind de boeken van deze auteur wel een beetje te vergelijken met de boeken van Mel Wallis de Vries. Heerlijk leesvoer!

Thea:
“Ze vroeg er zelf om. Echt waar! Ik zweer het: Ze. Vroeg. Er. Zelf. Om. Niemand zal het begrijpen. Niemand zal snappen wat ik heb gevoeld.”

Het boek vertelt het verhaal van de 16-jarige Teddy. Wanneer haar oppasfamilie op vakantie gaat, mag zij twee weken op hun huis passen. Haar vriendin Chloë haalt haar over er een feest te houden voor hun vrienden. Er is drank in overvloed, een bekende dj zorgt voor de muziek en veel onbekende mensen zijn op hun feest afgekomen. Het feest loopt al snel gigantisch uit de hand, wat achterblijft is een grote ravage. Wanneer Teddy de volgende morgen op zoek gaat naar Chloë blijkt ze niet in het huis aanwezig te zijn. Ook telefonisch lukt het Teddy niet contact met haar te krijgen.

“Nog steeds is er geen enkel teken van Chloë. Ik ben gestopt met bellen en appen. Jolijn en Sabine ook. Ze reageert toch niet. Wel heb ik gecheckt of ze vandaag nog op Facebook of Instagram is geweest, maar ook dat is niet het geval. Ik vind het een beetje raar worden dat Chloë al zo lang niet online is. Dat is gewoon niets voor haar.”

Waar is Chloë? Zij had beloofd Teddy te helpen met opruimen. Dan staan plotseling haar ouders, Jolijn’s ouders en Sabine’s moeder voor de deur. Ze hebben vreselijk nieuws over Chloë, haar lichaam is in het bos gevonden. Wat is er met haar gebeurd? Was het een ongeluk? Is zij vermoord? Maar door wie? En waarom?

“Het is vreemd hoe we hier ieder op onze eigen manier het afschuwelijk nieuws over Chloë incasseren. Wat heeft dit voor gevolgen voor onze vriendschap? Kunnen we dit samen aan? Ik heb mijn vrienden meer dan ooit nodig. Ik kan het niet alleen. Ik kan niet zonder Chloë.”

Een zoektocht naar de dader vangt aan. Wie heeft dit op zijn of haar geweten en waarom moest Chloë sterven? Al snel blijkt dat meerdere mensen een mogelijk motief hadden voor haar dood. De vriendinnen ontvangen enge sms-berichtjes verstuurd vanaf Chloë’s mobiel. Wie zit hier achter en waarom? Heeft de dader het ook op de vriendinnen gemunt? Tijdens de zoektocht naar de dader worden meerdere geheimen binnen de vriendengroep blootgelegd. Ook Teddy heeft een geheim welke ze niet langer verborgen kan houden. Zijn haar vrienden nog te vertrouwen? En Chloë, was zij wel de persoon die Teddy dacht te kennen? Teddy doet een schokkende ontdekking ...

“Ik wil dit niet! Ik wil niet zien wat ik nu zie. Ik wil niet weten wat ik nu weet. Maar mijn ogen liegen niet.”

Het verhaal weet de lezer van begin tot einde in haar greep te houden. Je wilt weten wie dit op haar of zijn geweten heeft en waarom Chloë moest sterven. De auteur weet de lezer vaak op het verkeerde spoor te zetten. Tussendoor lezen we regelmatig fragmenten uit het gedachtegoed van de dader.

“Weet u wat de ergste straf is? Voor ons allemaal? Dat we nooit meer een normale vriendschap kunnen hebben, met wie dan ook. Maar dan ook nooit meer. Sabine niet. Jolijn niet. En ik niet. Want ik ben zo bang dat we onszelf voortaan altijd zullen afvragen of we diegene kunnen vertrouwen. Of we onszelf wel kunnen vertrouwen.”